2016

Čína

V roce 2013 LEGO Group oznámila svůj záměr postavit novou továrnu v Číně. Společnost měla za sebou několikaleté období strmého růstu a v roce 2013 již s tržbami přes 4,5 miliardy dolarů vystřídala Hasbro na pozici druhého největšího výrobce hraček na světě. Je tedy pochopitelné, že hledala nové trhy, na kterých by mohla zopakovat svůj evropský a severoamerický úspěch a expanze do neustále bohatnoucí Číny, kde navíc prodeje kostek LEGO jen za rok 2013 vzrostly o 50 %, se přímo nabízela. Dle Jørgena Vig Knudstorpa by se během příštích 10 let mohlo v cílové skupině LEGO Group ocitnout až 600 milionů Číňanů.

„Skutečnou výzvou pro naši společnost bude přizpůsobení naší kultury, organizace a marketingových strategií tak, abychom byli schopni nejen uspět na tomto rostoucím trhu, ale také se zde cítit jako doma podobně jako v případě amerického nebo německého trhu.“

Stavba nové továrny byla slavnostně zahájena v prosinci 2014 v městské prefektuře Ťia-sing za účasti dánské královny Markéty II. a už v červenci 2015 zde byla vyrobena první testovací kostka. Továrna pak byla slavnostně otevřena v listopadu 2016.

Jørgen Vig Knudstorp a dánská královna Markéta II. při slavnostním zahájení stavby čínské továrny (zdroj: ScandAsia).

Zaměření na Asii s Čínou v čele se LEGO Group vyplatilo – zatímco tržby na tradičních evropských a severoamerických trzích zpomalují, ty v Číně rostou v posledních pěti letech ve vysokých dvojciferných číslech (přesné statistiky LEGO Group nezveřejňuje). A společnost jde poptávce po stavebnicích LEGO v Číně naproti – plánuje zde postavit celkem 300 značkových obchodů a v roce 2023 by měl být v Šanghaji otevřen také LEGOLAND, který by se tak stal již v pořadí pátým asijským parkem společnosti.

„Když porovnáte obrat, jsou Spojené státy největším světovým trhem nejen co se týče kostek LEGO, ale také hraček obecně. Když se ale podíváte do budoucnosti a porovnáte potenciál růstu, je tím nejdůležitějším trhem právě Čína.“

V Pekingu (2019, na videu) a Šanghaji (2018) LEGO Group otevřela také své velké vlajkové obchody.

Potenciální fanoušky se snaží společnost LEGO oslovit také speciálními lokalizovanými produkty. Už od roku 2013 vydává LEGO Group zvířecí promosety k čínskému Novému roku, které byly zpočátku dostupné pouze v Asii, nyní jsou však prostřednictvím lego.com dostupné jako dárek k nákupu po celém světě. Od roku 2019 k nim navíc přibyly také větší stavebnice, ze kterých si můžete postavit oslavy Nového roku pro vaše minifigurky. A v roce 2020 se LEGO Group navíc rozhodla svou pozici na východoasijském trhu ještě zlepšit prostřednictvím nové globální série LEGO Monkie Kid vycházející ze starého čínského románu o Opičím králi.

LEGO zvířata čínského horoskopu (zdroj: The LEGO Group).

Sety s tématem oslavy čínského Nového roku.

Podobně jako v případě většiny moderních akčních LEGO sérií je i řada Monkie Kid podpořena televizním seriálem.