2000

Kladno

V roce 1999 LEGO Group oznámila svůj záměr vybudovat novou továrnu v Kladně v České republice. Továrna byla slavnostně otevřena v listopadu 2000 a jejím primárním účelem je kompletace stavebnic a stavba velkých modelů pro LEGOLANDy, obchody i hračkářské veletrhy. Důvodem výstavby v České republice byly především nižší mzdové náklady. Zatímco u jedné výrobní linky pracují dva lidé, montáž modelů vyžaduje větší podíl lidské práce.

Kjeld Kirk Kristiansen při slavnostním otevření nové továrny v listopadu 2000 (zdroj: The LEGO Group).

Samotná výroba dílků v Evropě tak i nadále zůstává doménou dánského Billundu a od roku 2006 také maďarských továren poblíž měst Sárvár a Nyíregyháza. Díly vyrobené v Dánsku a Maďarsku jsou tedy do Kladna dováženy. Některé ale po příjezdu procházejí ještě dalším zpracováním – dostávají správný potisk či jsou skládány do větších celků, což se týká zejména minifigurek (ale také například železničních výhybek nebo pístů LEGO Technic). Jejich těla jsou totiž do krabic zabaleny již částečně složené – těla v sobě mají vsunuty paže a dlaně stejně jako jsou do jednoho celku složeny nohy dané minifigurky.

Reportáž z kladenské továrny.

„ Díky nové továrně v Kladně jsme v Evropě získali centrální výrobní bod s excelentní infrastrukturou. Umožňuje nám rychlé zásobování našich trhů v západní Evropě i rychle rostoucího trhu ve východní části Evropy.“

V souvislosti s vysokým růstem poptávky po stavebnicích byla továrna v průběhu let několikrát rozšířena. Když společnost LEGO v Kladně začínala, zaměstnávala jen 80 zaměstnanců v hale o velikosti 12 000 m², dnes zde na ploše téměř 140 000 m² pracuje více než 2 500 zaměstnanců. Vedle výroby, zpracování, balení LEGO dílků a stavby modelů sídlí v Kladně také oddělení pro výzkum a vývoj obalových technologií a sklad s kapacitou pro 360 000 boxů s dílky LEGO. 

„Když porovnám dnešní LEGO Kladno se situací v roce 2000, vidím ohromný rozdíl. Tehdy jsme byli malá společnost, ve které se všichni znali. To už dnes neplatí, jelikož jsme vyrostli v obrovský výrobní komplex. Přichází k nám spousta nových kolegů s různými zkušenostmi z různých oborů, kteří mne neustále inspirují a vzdělávají i přesto, že pracuji ve stejné společnosti už 15 let.“

Kladno Campus v roce 2016 (zdroj: The LEGO Group).

Rozhovor s Jørgenem Vig Knudstorpem (CEO LEGO Group 2004 – 2017) o aktivitách společnosti v České republice.

Práci kladenských modelářů můžete vidět nejen v LEGOLANDech a obchodech po celém světě ale také prostřednictvím virálních videí, které v minulosti obletěly celý internet. Tím bezesporu nejzajímavějším počinem byla stavba funkčního automobilu Bugatti Chiron v měřítku 1:1 z dílů LEGO Technic v roce 2018:

Na tento model Bugatti Chiron bylo použito více než 1 milion dílů LEGO Technic a 2 304 bežných Power Functions motorků, to vše bez jediné kapky lepidla.

V Kladně vznikl také tento model X-Wingu v životní velikosti, který se stal ve své době (2014) největším modelem z LEGO kostek na světě a představen byl na Times Square v New Yorku u příležitosti premiéry seriálu Star Wars: Nové příběhy z Yodovy kroniky.

Továrna v Kladně ale není jedinou českou stopou ve výrobním procesu známých stavebnic. Stavebnice LEGO Technic mimo jiné navrhuje v Billundu také Čech Milan Reindl (k jeho nejzajímavějším návrhům patří například 42078 Mac Anthem nebo 42110 Land Rover Defender). Krabice ke stavebnicím jsou navrhovány pod vedením manažera obalového designu v Billundu, kterým je český produktový designér Lukáš Brza. Ty se pak tisknou mimo jiné také v opavské továrně na krabice Model Obaly (kde tvoří cca 50 % objemu celkové produkce) a konečně jsou pak naplněny LEGO dílky a zabaleny v Kladně. Od roku 2006 jsou navíc LEGO sety distribuovány do celé Evropy prostřednictvím centrálního logistického centra v Jirnech u Prahy. 

Rozhovor Milanem Reindlem na ČRo Radiožurnál.