1934

LEGO

V roce 1934 se Ole postupně přestal zabývat výrobou předmětů do domácnosti a zaměřil se pouze na hračky. Již tehdy si uvědomoval, že pro svou značku hraček potřebuje lepší jméno než O. Kirk Christiansen, Trævare & Legetøjsfabrik. Proto uspořádal mezi svými zaměstnanci soutěž o nejlepší návrh nového jména firmy. Z této soutěže vzešli dva finalisté – LEGIO (z latinského výrazu pro legii, zde ve smyslu legií hraček) a Oleho vlastní návrh LEGO, který vytvořil spojením slov leg a godt, což v překladu znamená “hezky si hraj”. Nakonec zvolil právě svůj návrh, ocenil se výhrou – lahví domácího třešňového vína, a pustil se do vymýšlení nových hraček, tentokrát již pod značkou LEGO.

Logo Oleho nové firmy. (zdroj: LEGO Group).

Jen to nejlepší je dost dobré

Aby si Oleho výrobky získaly dobré jméno v malé billundské komunitě a jejím okolí, musely být vyráběny vždy v prvotřídní kvalitě. Tento přístup nezměnil ani při výrobě hraček, byl přesvědčen, že si děti zaslouží jen ty nejkvalitnější hračky z těch nejlepších materiálů, aby si s nimi mohly hrát co možná nejdéle. 

Spokojenost pouze s produkty té nejvyšší kvality Ole vyžadoval nejen po svých zaměstnancích, ale i dětech – známá je historka, kdy jeho syn Godtfred přiběhl za otcem s tím, že našel způsob jak firmě ušetřit spoustu peněz:

Godtfred Kirk Christiansen vzpomíná, jak jej otec naučil, že jen to nejlepší je dost dobré.

Kachnička patřila k vůbec nejpopulárnějším dřevěným hračkám v historii LEGO Group (zdroj: LEGO Group).

K navrhování modelů měl Godtfred bezesporu talent (zdroj: LEGO Group). 

Godtfred Kirk Christiansen

Ole Kirkův třetí syn svému otci pomáhal od samotného počátku firmy, kdy mu bylo pouhých 12 let. Přestože miloval auta a jeho snem byla dráha automechanika, otec v něm viděl talent a přesvědčil jej k práci v rodinné firmě. Mezi lety 1939 – 1940 proto po vzoru otce navštěvoval Technickou školu v Haslevu a při studiu neustále zasílal domů návrhy nových hraček (ne náhodou se jednalo převážně o vozidla 🙂 ), které pak jeho otec skutečně realizoval. Postupně tak ve firmě získával stále více odpovědnosti, až jej Ole v roce 1950, v den jeho třicátých narozenin, jmenoval mladším provozním ředitelem. 

Díky této lekci se Godtfred naučil klást důraz na kvalitu. Později vyřezal dřevěnou tabulku s nápisem Det bedste er ikke for godt (Jen to nejlepší je dost dobré), která visela v dílnách firmy ještě dlouhá léta poté a tato věta je dodnes oficiálním mottem společnosti LEGO.

Godtfredova tabulka na stěně dílny (zdroj: LEGO Group).
Motto „Jen to nejlepší je dost dobré“ (v angl. „Only the best is good enough“) používá LEGO Group dodnes.