LEGO se s námi podělilo o to, jak se mu finančně dařilo v prvních 6 měsících letošního roku a jakým směrem napíná své další snažení. Protože nejsem úplně „člověk přes čísla“, nebudu zabíhat do detailů, ale přesto je zajímavé se na některé výsledky naší oblíbené společnosti podívat. A hned v úvodu mohu říci, že jsou velice pozitivní. Podívejte sami:
- tržby vzrostly oproti stejnému období loňského roku o 3 %
- příjmy dosáhly 27,4 miliard DKK (přibližně 88,5 miliard Kč), tzn. nárůst 1 % oproti 1. polovině roku 2022
- čistý zisk mírně poklesl z 6,2 miliard DKK (cca 20 miliard Kč) na 5,1 miliard DKK (cca 16,5 miliard Kč)
- tržní podíl zaznamenal nárůst, a to i přes pokles celého hračkářského odvětví
Na obrázku vidíte, že oproti celému hračkářskému trhu se dánské firmě podařilo udržet alespoň mírný růst. Pokles provozního i čistého zisku je v souladu s očekáváním společnosti. Ta své výdělky strategicky investovala do několika oblastí. První z nich je výroba. Kromě nových továren v USA a Vietnamu, došlo k rozšíření výrobních kapacit v Maďarsku, Česku, Mexiku a Číně. Druhou oblast tvoří digitální technologie. Společnost do konce letošního roku počítá s 30% nárůstem počtu zaměstnanců pracujících v této oblasti oproti roku 2020. Třetím pilířem je udržitelnost. Právě co největší ekologie produkce je pro LEGO velkým tématem. Společnost si klade za cíl do roku 2050 dosáhnout úplné uhlíkové neutrality. Jedním z dílčích kroků je náhrada plastových obalů za papírové. Výroba papírových pytlíků se prý již probíhá a ve stavebnicích se objeví co nevidět.
Zajímá vás, které řady si vedly v prodejích nejlépe? Jsou to tyto série v neurčeném pořadí:
- Icons, Star Wars, Technic, City, Friends
Já osobně docela rád vidím, že se v žebříčku v drtivé většině umístily série z vlastní stáje LEGO Group. Věřím, že v příštím pololetí a roce se nahoru posune i nová řada DREAMZzz, která na trh přišla teprve letos v březnu a zatím na ni slýchám jen samou chválu. LEGO se s námi podělilo ještě o jednu zajímavou informaci – prodeje setů pro dospělé rostou stejně rychle, jako prodeje stavebnic určených dětem.
Aby nám LEGO bylo blíž, jen v první polovině roku 2023 otevřelo 89 nových značkových obchodů po celém světě. Toto číslo zahrnuje jak prodejny vlastněné a provozované přímo LEGO Group, tak obchody fungující jen pod licencí společnosti. Celkově už je obchodů bez 12 rovný tisíc.
Myslíte si, že LEGO růst udrží i v příštím roce? Napište do komentářů.
Ponoř se do LEGO světa hlouběji 🤿
Pro milovníky podcastů nově připravujeme Podcast v kostce. V něm každý měsíc probíráme nové stavebnice, články i události trochu více do hloubky a trochu méně objektivně. 🙂
Týden v kostce je můj pravidelný e-mailový newsletter, který každé úterý přináší přehled nových článků na mém blogu, aktuality ze světa LEGO, nově odhalené sety a nejzajímavější aktuální slevy. Starší vydání si můžete přečíst zde.
Vlastimil Novák
Chlapík, kterého baví LEGO, a to nejen jeho stavění, ale i psaní o něm. Kromě této stavebnice mezi jeho koníčky patří moderní technologie (vesmírné lety, mobily, PC, 3D tisk), cestování, četba a samozřejmě trávení času s rodinou.