Land Rover Classic Defender 90: Terénní legenda téměř bez chybičky | Matyho kostky

Land Rover Classic Defender 90: Terénní legenda téměř bez chybičky

Když jsem v polovině března psal příspěvek o nové stavebnici 10317 Land Rover Classic Defender 90, hned jsem věděl, že tuhle parádu prostě musím zařadit do své sbírky. I když nejsem žádný extrémní fanoušek motorismu, tohle nezničitelné auto s hranatými tvary a typickou pískově zelenou barvou patří k mým oblíbencům. V mém srdci se tak řadí po bok takových legend jako jsou Porsche 911, Volkswagen T1 či Ford GT40. Nyní, když už Land Rover stojí na mé poličce, mohu vám přinést své dojmy z průběhu stavby i jejího výsledku. V tomto případě jsem obzvlášť rád, že můj text doprovází fotografie talentovaného Tomáše Sarana, kterého můžete z Instagramu a Facebooku znát pod přezdívkou MACRO BRICK. 

Úvod

LEGO na produktové stránce tvrdí, že stavebnice věrně představuje podobu vozu z roku 1983 nebo 1984 (na webu se objevují oba roky). Jak jsem se však dozvěděl od odborníků (myšleno bez urážky) na sociálních sítích, není tomu zcela tak. Návrhář stavebnice Kurt Kristiansen si totiž zvolil pro výsledný model prvky z několika různých verzí a vznikl tak vlastně takový mišmaš. Mně to, jakožto neznalci, vůbec nevadí. I tak musí být každému na první pohled jasné, že tohle je prostě klasický Land Rover s jeho typickými prvky. 

Svou stavebnici dostanete v krabici o rozměrech 57,5×37,5×11,5 centimetru. Její přední straně dominuje fotografie modelu v plné terénní výbavě. Tu zadní naopak zdobí snímek civilnější verze vozu, fotka reálné předlohy, schematické zobrazení s rozměry setu a obrázek expedičního vybavení. V balení se nachází 15 očíslovaných sáčků s díly, volně uložený plate o rozměrech 16×8 studů a návod v obálce z tvrdého papíru. Výrobce se rozhodl zabalit pneumatiky a čelní sklo automobilu dohromady. Vzhledem ke gumového materiálu kol byste asi neočekávali žádný problém, ale přesto je zrovna mé sklo mírné poškrábané. Není to nic, co by mi zkazilo zážitek, ale jsem rád, že o tomto problému LEGO ví a aktivně ho řeší. V budoucnu bychom se již měli, minimálně u dražších stavebnic, setkávat s tím, že velké transparentní díly budou uloženy zvlášť a v papírovém obalu.

Stavba

Manuál na stavbu Defenderu by svou délkou strčil do kapsy kdejakou knihu. Má totiž přes 300 stran! Hned na úvod nás seznámí sbohatou historií vývoje modelu, která trvá již 75 let. Už tradičně musím ocenit šedé pozadí manuálu, které je pro mnohé lépe čitelné. Dobrou zprávou je, že od černého pozadí LEGO v budoucnu úplně ustoupí. V průběhu stavby narazíte na zajímavá fakta o vozidle a použitých dílcích. 

Nedočkavce nepotěší fakt, že se první stavební kroky nevěnují autu, ale nářadí a příslušenství pro výpravy do divočiny. Hever, krumpáč, rýč, kladivo, sekeru, pásy na překonání špatného terénu, dva kanystry na palivo a kufřík s drobným nářadím. To všechno je k dispozici. Na straně 32 pak začíná ten pravý stavební koncert, který zůstane nepřerušen až do stránky 84. Na té musíte rozhodnout, zda bude mít váš Defender řízení vpravo, nebo vlevo. Manuál pokračuje s volantem napravo a kdo ho chce mít na opačné straně, musí si stavební kroky představit zrcadlově otočené. Já osobně mám se stranovou orientací občas obtíže, takže mě tato část trochu zdržela. LEGO pro tento set zvolilo kombinaci potisknutých dílů a samolepek. Těch druhých je naštěstí minimum, ale jsou zrovna na kritických místech. Třeba na předním skle, nebo na kapotě. Výrobce se chlubí, že systém zavěšení kol odpovídá skutečnosti, jak jen je to možné. Já to nedokážu zhodnotit, ale uznávám, že působí opravdu realisticky. 

Druhá volba číhá na straně 237. Na tomto místě je třeba vybrat, zda bude váš model pohánět benzínový osmiválec či turbodieselový motor. Zvolený kus je umístěn do přední části vozu a základní model v civilní verzi je téměř hotov. Chybí mu jen jedna zásadní část – kapota. Právě její design znamená třetí volbu. Plochá, nebo s hrbem? To je na vás. Kdo chce vyšperkovat svůj model do terénu pokračuje dál. Přichází čas na ochrannou klec, střešní zahrádku nesoucí potřebné doplňky, přední naviják, nášlapné prahy, světelnou rampu, šnorchl motoru a přední rám pro případ nárazu. Pak stačí už jen vybrat mezi britskými a dánskými SPZ a můžete vyrazit na silnice. 

Kromě 3 otevíratelných dveří a kapoty nabízí model ještě řiditelnou přední nápravu. Zatáčet lze otáčením volantu. Nedá se říct, že by byl převod řízení zrovna pevný a realistický, ale je to hezký bonus. Celý stavební proces bych označil za velmi zábavný. Obsahuje spoustu zajímavých technik, jak skrýt nechtěné study. A to se návrháři opravdu podařilo! Mně osobně maličko nudila část, kde se staví ochranný rám. Ta je dost repetitivní. Ale jinak palec nahoru!  

Hotový model měří 32 cm na délku, 16 cm na šířku i výšku a použijete na něj 2 336 kostek. 

Závěr

10317 Land Rover Classic Defender 90 je opravdový majstrštyk a kdybych mu měl něco vytknout, musel bych se hodně zamyslet. Nepředpokládám, že by si někdo s takto nákladnou stavebnicí opravdu hrál, ale pravdou je, že černý rám auta je poněkud nestabilní. Stačí na jednom místě mírně zatlačit a na druhé se vám od karoserie odpojí. Když ale nebudete kvůli dobré fotce vláčet model řekou, určitě se vám to nestane. To samé platí i o výfuku, který mi nejen během stavby upadl víckrát, než si chci přiznat. Kurt Kristiansen i přes tyto drobnosti odvedl vynikající práci, která jistě potěší nejednoho fanouška klasických vozů. A kdo hledá zásobárnu pískově zelených dílů, ten bude také určitě spokojen. 

Další vady bych opravdu hledal marně. A to se vážně snažím. Snad ještě jednu poznámku bych měl. Ta se netýká samotného modelu, ale neuvěřitelného množství plastových sáčků, které po stavbě zůstanou. Ve většině z 15 velkých pytlíků se nachází ještě několik menších nečíslovaných obalů. Chápu, že je to důsledek výrobního a balícího procesu, ale u Defenderu jsem to poprvé pociťoval jako velký problém. Ještě, že LEGO přechází na papír.

Set 10317 Land Rover Classic Defender 90 obsahuje 2 336 kostek a je v prodeji za doporučenou cenu 6 099 Kč. 

Ponoř se do LEGO světa hlouběji 🤿

Pro milovníky podcastů nově připravujeme Podcast v kostce. V něm každý měsíc probíráme nové stavebnice, články i události trochu více do hloubky a trochu méně objektivně. 🙂

Týden v kostce je můj pravidelný e-mailový newsletter, který každé úterý přináší přehled nových článků na mém blogu, aktuality ze světa LEGO, nově odhalené sety a nejzajímavější aktuální slevy. Starší vydání si můžete přečíst zde.

Vlastimil Novák

Chlapík, kterého baví LEGO, a to nejen jeho stavění, ale i psaní o něm. Kromě této stavebnice mezi jeho koníčky patří moderní technologie (vesmírné lety, mobily, PC, 3D tisk), cestování, četba a samozřejmě trávení času s rodinou. 

0 0 hlasů
Hodnocení článku
guest

0 Komentářů
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Ahoj, já jsem Pavel a Matyho kostky jsem v roce 2021 založil jako spojení mé touhy sdílet s ostatními českými AFOLy zajímavosti i novinky z fascinujícího světa kostek LEGO a lásky k mému synovci Matymu, který bohužel od narození bojuje se zákeřnou mozkovou obrnou a po kterém jsem taky tento projekt pojmenoval.

Od poloviny roku 2022 mi s naplňováním této mise pomáhá parťák Vlastimil, se kterým krom tohoto blogu také pravidelně tvoříme náš Podcast v kostce.

🗄 Moje sbírka

199

setů

47 872

kostek

299

minifigurek

Reklama