Když se naskytla možnost otestovat stavebnici 42160 Audi RS Q e-tron, neváhal jsem ani vteřinu. Věděl jsem totiž, že LEGO chystá další set ovládaný na dálku, a navíc již odmala obdivuju všechny, kteří se pustí do boje s jedním z nejtěžších závodů v historii – Rallye Dakar. Dodnes si pamatuji, jak jsem hltal televizní záběry, na kterých Tatra s Karlem Lopraisem za volantem zdolávala pouštní duny. Právě pro tyto účely Audi navrhlo a postavilo své RS Q e-tron.
Úvod
Dakarský speciál Audi RS Q e-tron vznikl poté, co se automobilka rozhodla opustit seriál závodů Formule-e a napnout síly své sportovní divize do jiné disciplíny motorsportu. Právě z elektrické formule převzal pohonné ústrojí a obě nápravy. Pro účely pouštní rallye byl ale doplněn ještě o dvoulitrový spalovací motor, který za jízdy nabíjí baterii o kapacitě 50 kWh. Celkový výkon se pohybuje okolo 670 koní.
LEGO vytvořilo model podle první verze závoďáku z roku 2021, na letošní soutěži Audi startovalo již s upraveným vozem s přídomkem E2. Vylepšený vůz se liší přepracovanou zádí a upraveným pohonem. Stavebnici dostanete v krabici o rozměrech 38x26x11,5 centimetru s krásným obrázkem na přední straně. Ta zadní ukazuje model z jiného úhlu, základní specifikace reálné předlohy, a hlavně zdůrazňuje motorizované funkce. Uvnitř balení najdete plastové sáčky s díly očíslované 1-4, obálku z tvrdšího papíru s návodem a aršíky samolepek, tři jednotlivě zabalené motory, krabičku s řídící jednotkou a volně uložené pneumatiky.
Stavba
K sestavení celé Audi RS Q e-tron budete potřebovat 914 dílů. Celým procesem provází dvousetstránkový manuál, ve kterém jsem nenarazil na žádnou chybku. Opět musím pochválit, že využívá světlé pozadí. Osobně jsem při stavbě nenarazil na žádný zádrhel, ale někteří recenzenti zmiňovali, že na několika místech se toho během jednoho kroku děje až moc, a to by mohlo někoho vykolejit. Je pravda, že mladší stavitelé (stavebnice je určena pro věkovou kategorii 10+ let) by mohli být zaskočeni.
Nevím, jak to máte vy, ale mně dokáže repetitivnost naprosto pokazit dojem i ze sebelepší stavebnice. I přesto, že jsou automobily obvykle stranově souměrné, v případě Audi jsem pocit opakování naštěstí neměl. Co mi ale zničilo radost z přibližně 2,5 hodin, za které jsem model sestavil, byly samolepky. Je jich neuvěřitelné množství a na rozdíl od jiných setů si troufám tvrdit, že bez nich by byl výsledek minimálně poloviční. Design je na nich prostě závislý. Vzory zasahují přes několik dílů a je třeba věnovat velkou pozornost, aby správně navazovaly. Naštěstí jsou samolepky tak kvalitní, že je lze opakovaně sejmout a jejich pozici upravit.
E-tron má pohon na všechna 4 kola. Každou z dvojic kol roztáčí vlastní motor. Třetí motor slouží k zatáčení. Na obou nápravách je umístěn diferenciál. Dokonalou přilnavost pneumatik k povrchu má na starost nezávislé zavěšení kol, při jehož stavbě jsem se opět přiučil něco z reálného světa automobilismu. Vepředu jsou tlumiče měkčí a s větším zdvihem než vzadu. Set 42160 se navždy zapíše do srdcí všech stavitelů všemožné stavební i vojenské techniky. Přináší totiž zbrusu nové pneumatiky, které budou ve zmíněných případech konečně vypadat dobře. Jsou větší, ale stále pasují na klasické Technic disky. Finální rozměry modelu jsou přes 37 cm na délku, 19 cm na šířku a 15 cm na výšku.
Jízda
Vozidlo se ovládá pomocí aplikace LEGO Technic CONTROL+, kterou spustíte na systémech iOS i Android. Vyzkoušel jsem obě verze a není v nich rozdíl. Nutno poznamenat, že jsem měl během testování k dispozici nefinální verzi aplikace. Její možnosti se mohou v budoucnu ještě měnit. Spojení telefonu s autem probíhá pomocí technologie Bluetooth. Za celou dobu zkoušení jsem nenarazil na žádné výpadky spojení. Ovládací prvky jsou rozloženy klasicky – levým palce ovládáme zatáčení, pravým plyn. Aplikace dokáže zobrazit náklon vozidla jak v příčném, tak podélném směru a simuluje i tachometr, ujetou vzdálenost a spotřebovanou energii. Hlouběji v ní pak nalezneme i informace o reálném vozidle a jeho parametrech. Kromě volné jízdy je k dispozici i rallye režim. V něm se na displeji ukazují virtuální průjezdní body. Upřímně musím přiznat, že jsem žádný závod nedojel, nebavilo mě to. Navíc je třeba mít okolo sebe opravdu hodně místa.
U tohoto typu auta byste asi očekávali, že dokáže vyvinout značnou rychlost. Bohužel to není případ RS Q e-tron. Ani dva velké Powered UP motor nedokážou auto rozhýbat, tak abych měl alespoň malý pocit, že závodím. Ani točivý moment nepatří k těm největším. Stačí trochu složitější terén a motory se začnou hodně trápit, nebo úplně zastaví. Šikovní stavitelé určitě brzy přijdou s úpravou převodů pro rychlejší jízdu, či větší terénní schopnosti. Pochválit mohu alespoň solidní poloměr otáčení a perfektně fungující tlumiče. Velmi mě trápí, že řízení není ani zdaleka proporcionální. To znamená, že se kola neotáčejí plynule dle ovladače, nýbrž jdou zpravidla ihned do plného vybočení. Když je model v klidu a opravdu se snažíte virtuální páčku posouvat doslova po jednotlivých pixelech, kola pomaličku zatáčí. Během jízdy se mi ale zdá, že existují maximálně 2 další polohy a v drtivé většině případů prostě zatáčíte naplno.
Takhle jsem Audi RS Q e-tron testoval v terénu.
Pevnost modelu je naprosto příkladná (což je příjemná změna oproti nedávno testovanému Lamborghini). Během mnoha absolvovaných jízd z modelu neodpadl jediný díl a nebylo třeba nic opravovat. Ani drop-test z přibližně půlmetrové výšky autu nijak neuškodil. To bohužel nemohu říct o některých dílech na podvozku a přední straně, které utrpěly v provozu nemálo šrámů. Dakarský speciál přeci nebudu testovat v obýváku!
Všechny motory a řídící jednotku energií zásobuje 6 tužkových baterií, které snadno vyměníte po odmontování krytu na podvozku. Já jsem využíval dobíjecí články o kapacitě 1 900 mAh. Nevím, čím to bylo, ale i když aplikace ukazovala stále plný stav nabití, po přibližně 20 minutách jízdy jsem měl pocit, že je auto hodně unavené a ještě línější než obvykle. Po chvilce odpočinku se vše vrátilo do normálu.
Závěr
Z Audi RS Q e-tron mám smíšené pocity. Stavba byla zábavná, ale plná samolepek. Vůz je dálkově ovládaný, ale jede neuvěřitelně pomalu. Pozitivní je, že LEGO dokázalo vytvořit konstrukčně pevnou a motorizovanou stavebnici za více než rozumné peníze. Na druhou stranu se na několika místech trochu šetřilo. Interiér vůbec neexistuje. I když LEGO na produktové stránce zatvrzele tvrdí, že vyvinulo úplně nový volant odpovídající předloze z Audi, v balení ho nenajdete. Ploutev na střeše má jen jednu pohledovou stranu a v místech na bocích, kde mají být náhradní pneumatiky, najdete jen jejich náznak v podobě ozubeného čtvrtkruhu. Stavebnice si vysloužila ještě jedno prvenství. Jedná se o vůbec první automobil značky Audi v LEGO Technic podobě.
Celkově hodnotím zážitek s touhle „Audinou“ kladně. K dokonalosti chybí hlavně vyšší maximální rychlost. Za tu bych jí odpustil i přehršel samolepek a chybějící interiér.
Set 42160 Audi RS Q e-tron obsahuje 914 dílů a bude v prodeji od 1. srpna 2023 za doporučenou cenu 4 299 Kč.
Stavebnici na recenzi nám poskytla LEGO Group, veškeré názory jsou však naše vlastní.
Ponoř se do LEGO světa hlouběji 🤿
Pro milovníky podcastů nově připravujeme Podcast v kostce. V něm každý měsíc probíráme nové stavebnice, články i události trochu více do hloubky a trochu méně objektivně. 🙂
Týden v kostce je můj pravidelný e-mailový newsletter, který každé úterý přináší přehled nových článků na mém blogu, aktuality ze světa LEGO, nově odhalené sety a nejzajímavější aktuální slevy. Starší vydání si můžete přečíst zde.
Vlastimil Novák
Chlapík, kterého baví LEGO, a to nejen jeho stavění, ale i psaní o něm. Kromě této stavebnice mezi jeho koníčky patří moderní technologie (vesmírné lety, mobily, PC, 3D tisk), cestování, četba a samozřejmě trávení času s rodinou.