Dnes nás čeká povídání o třetí a poslední části stavby LEGO setu 10294 Titanic, kde společně dokončíme tuhle obrovskou loď z LEGO kostek (zde první a druhá část). A myslím, že není potřeba žádné omáčky okolo. Jestli jste zvědaví na stavbu poslední třetiny tohoto parádního modelu Titanicu stejně jako já, pojďme rovnou otevřít krabici s číslovkou 3.
Tahle krabice obsahuje opět obálku s obsáhlým návodem a sáčky v číselném rozpětí od 29 do 46. Jak už to bylo u předešlých třetin Titanicu, i záď se bude skládat ze dvou částí, které se na konci spojí v jeden celek. Stavba začíná opět ode dna trupu kde se budují „lóže“ pro dva parní stroje, které však ještě na instalaci pohonných jednotek budou muset nějakou dobu počkat. Hned za nimi uprostřed trupu lodi velí návod postavit jakýsi válec plný ozubených kol – drobný detail, který nevypadá na první pohled ani moc zajímavě a vlastně ho po sestavení trupu už ani pořádně neuvidíte, ale jsem moc rád, že na něj designéři nezapomněli. Tenhle nenápadný šedý válec totiž představuje nízkotlakou parní turbínu, která poháněla prostřední lodní šroub. Její použití snižovalo spotřebu páry, což znamenalo sníženou spotřebu uhlí. Dalším plusem, tentokrát spíše pro komfort plavby, byl fakt, že použití turbíny snižovalo nežádoucí vibrace. Ze zmíněné turbíny je vyvedena směrem k zádi Technic osička, kterou následně doplní další 2 osičky vedoucí k zatím prázdným lóžím pro parní stroje. Tady to vypadá, že Titanic bude mít i nějakou tu mechanickou funkci.
Postupně vnitřní kostra trupu roste do výšky. Narozdíl od předešlé centrální části už boky nebudou rovné, ale zužují se, takže i stavba této nosné konstrukce je poměrně zajímavá. U této části se začíná tvořit ta elegantní silueta zádě Titanicu, kde se trup postupně zužuje až ke kormidlu, zatímco horní paluby jsou stále stejně široké a já postupně nadšeně poodkrývám, jak se s tímto přechodem LEGO designéři vypořádali. Nad prostorem, kde budou usazeny parní stroje, se opět rýsují miniaturní kajuty a schodiště. Horní paluby se staví opět podobně, jako v předchozích třetinách lodi. Nechybí ani miniaturní schůdky vedoucí na člunovou palubu, veliké okno nad schodištěm, nebo třeba lavičky. Čtvrtý, tedy falešný, komín se instaluje stejně jako ty předchozí. Člunovou palubu nakonec vybavím záchrannými čluny a jejich spouštěcími jeřáby. Tím končí stavba první půlky zadní třetiny Titanicu.
Rozbaluji sáček s číslem 36. Na jednu stranu se hrozně těším, že jsem téměř u cíle a konečně uvidím Titanic v celé své nádheře. Na druhou stranu je mi trochu líto, že tahle skvělá stavba bude brzy u konce. Sypu kostky na stůl a jdu na to. Pomalu roste dlouhé a zužující se dno lodi. Postupně z trupu vycházejí dvě tmavě červené osy na jejichž koncích září zlaté lodní šrouby. Osy jsou otočné, takže je téměř jisté, že nakonec budou napojeny na parní stroje a bude se něco hýbat. Postupně roste vnitřní konstrukce, která ponese boky lodi. A na řadě je kormidlo, před nímž je oválný otvor pro zabudování středního lodního šroubu. Kormidlo je pohyblivé a má šířku jednoho studu, což působí opravdu reálně. Vnitřní konstrukce roste až téměř do výšky hlavní paluby a následuje stavba vnějšího opláštění, po jehož nacvaknutí na vnitřní konstrukci se vám naskytne pohled na opravdu krásně a hodně věrně zpravovanou záď Titanicu.
Roste i konstrukce, na kterou se brzy budou pokládat “prkna” paluby, která jsou jako u přídě skvěle slícovaná s boky lodi. Buduji zadní část horních palub, ze kterých už našikmo vykukuje dílek, do kterého se v budoucnu zasune zadní stěžeň. Začíná se rýsovat i nízká bílá nástavba na zádi, na kterou vede dvojice miniaturních schůdků. Co mi přijde trochu nepraktické, nebo je to dáno spíše jen mou nešikovností je fakt, že úzká základna lodi není úplně stabilní a tak když sem tam přitlačím nějaký dílek, celý trup se převrhne a občas tím nárazem i něco drobného upadne, ale když nebudete leví na ruce, zaručeně se vám to nestane 😊. Na záď pak přijdou dvě řady laviček, bílá obšívka lemující zvýšenou palubu a samozřejmě vlaječka. Následuje šestice palubních jeřábů a přichází na řadu spojení s druhou polovinou zádi. Dostavuji některé drobnější fragmenty paluby, a instaluji zadní stěžeň spolu s lanovím. Trup je hotov a zbývá jej už jen umístit na stojánkové nohy, aby se dal spojit se zbytkem lodi, ale…
Ale tohle ještě není konec. Zbývá totiž postavit oba parní stroje a ty budou pohyblivé. Jsou sice složeny z pár kostiček, ale každý z nich disponuje čtyřmi pohyblivými písty, které po nasazení motorů do trupu a propojení s osičkami vedoucími k lodním šroubům přivedete právě otáčením vrtulek do pohybu.
Když jsou parní stroje na svých místech, sesazuji loď k sobě, stejně jako u předchozích částí zaaretuji spoj protazěním Technic tyčky vystouplými oky po celé výšce schodiště a natáhnu mezi oběma stěžny provázek.
Přede mnou na stole stojí impozantní model nádherné lodi, sotva se vejde na stůl. Ale v posledním sáčku chrastí ještě pár kostiček, ze kterých poměrně snadno vznikne cedulka s nápisem TITANIC, vytvořeným z kláves LEGO psacího stroje. A toto byl opravdu poslední stavební prvek téhle krásné stavebnice.
Popravdě, je mi trochu líto, že už v krabici žádné další kostky nejsou, protože tahle stavebnice je stavitelský koncert napěchovaný spoustou miniaturních detailů, které, kdyby tam nebyly, vůbec by Vám nechyběly, ale tím, že tam jsou, dělají z téhle stavebnice neskutečnou pecku. Za celých těch šest večerů, které jsem stavbě věnoval jsem se ani jednou nepřistihl, že bych se nudil. Jasně, jsou tam stavební party, které člověka absolutně nadchnou i ty, které se dost opakují a sklouzávají tak trochu k takovému tomu automatickému stavění, ale tomu už se nedá u stavebnice takovýchto rozměrů vyhnout. A když se konečně dopracujete do finále a poprvé vidíte celou tu loď v plné své kráse a velikosti před sebou, nemáte daleko k tomu, aby Vám padla brada. Titanic je tak precizně a věrně navržený, že když se na něj podíváte z větší dálky, možná by Vás ani nenapadlo, že je celý z LEGO kostek.
Už když jsem věděl, že tahle loď brzy připluje do našeho bytu jsem vymýšlel, kam já jí vlastně umístím, aby prostě vynikla. Moje skromná LEGO pracovna je na ní malá a tak když jsme čirou náhodou s mojí drahou ženou diskutovali, že ten náš obývák by bylo záhodno předělat, nelenil jsem a nadhodil, že ten Titanic by tomu novýmu obýváku fakt moc slušel 😀. A světe div se, žena mi na to kývla a tak se do plánu změny pokoje rovnou zahrnulo i důstojné místo pro tuhle lodičku.
Pokud jste vydrželi a dočetli všechny ty tři díly povídání o stavbě Titanicu až sem, chtěl bych Vám moc poděkovat za trpělivost. Asi by celá ta stavba šla popsat mnohem stručněji, ale jelikož mě opravdu pohltila, musel jsem prostě popsat všechno, co mě během stavění zaujalo. A tím, že jsem byl zaujatý vlastně celou dobu, co jsem tohle monstrum stavěl, nemohlo to mé následné psaní dopadnout jinak 😊
Tak ještě jednou dík za pozornost a třeba zase někdy příště s nějakým pěkným LEGO setem.

Michal Horáček
Stavitel, který se LEGU věnuje s krátkou přestávkou od dětství. Jeho specializací jsou hlavně hrady, středověk a v posledních letech i MOCy s temnou tematikou. Kromě LEGA rád společně se svou rodinou cestuje a poznává nová místa.