Když ke konci roku 2021 vycházel set 10294 LEGO Titanic, byl jsem nadšen a říkal jsem si, že tenhle set bych jednou chtěl mít ve své sbírce. Titanic je totiž takový můj návrat do dětství, kdy mě tahle loď a její příběh naprosto fascinovala a dodnes si pamatuji na to, jak mi dal můj děda knihu Titanic od Miloše Hubáčka, kterou jsem pročítal a prohlížel opravdu mnohokrát a bral si v ní inspiraci k mým dětským kresbám tohoto plovoucího kolosu. Pamatuji si, jak jsem jednou v hračkářství viděl plastikovou stavebnici Titaniku na slepení, která obsahovala i funkční motorek, aby mohla reálně plavat a musím říct, že když jsem onu zmíněnou stavebnici našel o Vánocích pod stromečkem, byl jsem fakt nadšený dítě a hned jsem se pustil do lepení. Když se mi podařilo loď slepit a osadit motorkem, roztočil jsem lodní šroub a vypustil ji na první plavbu vodami našeho vanového oceánu a věřte, nevěřte, fakt plula. S nesmírnou dětskou radostí jsem běžel za rodičema do obýváku, aby se hned přišli podívat, jaký že to zázrak se děje v naší vaně. Však když jsme dorazili všichni do koupelny a podívali se do vany, Titanic, co ještě před chvílí hrdě plul na hladině, ležel nehybně na dně (co ostatně jiného čekat od Titanicu, no né?). Tak se z mého plovoucího Titanicu stal statický model v mé vitrínce.
Ale abych se tu nerozpovídal o dětství na úkor toho hlavního proč toto povídání vlastně sepisuji a tím je samozřejmě ten Titanic, co produkuje LEGO a který mi před nedávnem doplul domů, aby konečně rozšířil mou skromnou sbírku LEGO setů 😀.
Začneme pár holými fakty:
Tato stavebnice nese číslo 10294 a spadá do řady LEGO Icons. Rok, kdy poprvé spatřila světlo světa je 2021 a obsahuje 9090 dílků (docela souměrné číslo). Když všechny tyhle kostky poskládáte, vznikne Vám model Titanicu v měřítku 1:200 s úctyhodnou délkou 1,35m. Tohle všechno je ukryto v opravdu velké a težké krabici, takže pokud máte svalovou výbavu jako já, budete mít krapet problém z té přepravní krabice vyndat samotnou krabici se stavebnicí 😀. A když už konečně nastane ta chvíle, kdy se krabice odpečetí a otevře, nekoná se pohled na záplavu pytlíků s kostkami, ale na tři další krabice, z nichž každá ukývá obsah jedné třetiny lodi.
Otvírám první ze tří krabic a tady už pytlíky s kostkami jsou a je jich hodně, konkrétně číselná řada končí číslem 12, ale valná většina čísel se skládá z pytlíků dvou, takže těch sáčků je tam, jestli jsem dobře počítal 20. Otvírám obálku s tlustým návodem, aršíkem plastových vlajek a jdu na to…
Ve zmíněné první krabici nacházím materiál na stavbu první třetinu lodi, konkrétně se jedná o příďovou část, která končí za prvním komínem. Z obálky vytahuji návod, který má pěkných 258 stránek, což je docela masivní knížka, když si člověk vezme, že takovéto návody jsou pro celou stavbu potřeba rovnou tři.
A první kostky už se ze sáčků sypou na stůl. Moje pracovna se rázem mění na loděnici Harland & Wolff a příď slavného Titanicu pomalu roste. Vnitřní konstrukce nejprve vůbec nepřipomíná elegantní příď této majestátní lodi a já jsem hrozně zvědav, jak designér dokázal zpracovat ty krásné křivky. Po chvilce stavby se však vyklube špička lodi v notoricky známé kombinaci černé a vínové barvy a tak je už na první pohled jasné, že tady prostě roste Titanic. Na kompletní obložení boků si však budeme muset ještě chvíli počkat, protože návod velí: „Vzhůru na palubu!“. Ano, jde se budovat ona slavná přední paluba, na níž si nechali v té slavné filmové scéně Leo a Kate čechrat vlasy, když spolu stáli na přídi a ještě neměli tucha, že loď půjde za chvíli ke dnu. U paluby musím hodně ocenit parádní spasování plaňkové podlahy s boky lodě. Za zmínku stojí i zabudování kotevních řetězů, jejichž konce místo aby se jen nacvakly na nějaký pin na palubě, jsou zabudovány v jakémsi tubusu, který se do díry v palubě jednoduše zasadí a vznikne tak krásný efekt, kdy to vypadá, že řetězy vedou kamsi do podpalubí k nějakému rumpálu. Co určitě stojí za zmínku jsou otočné jeřáby, které jsou navrženy tak, že vypadají jako opravdové. Následuje stavba stěžně se strážným košem, ze kterého se těsně před osudným střetem s ledovcem ozvaly tři rány do zvonu, tedy znamení, že se nachází překážka přímo před lodí.
Stožárem prozatím končí i první půlka přední části (i když zatím není trup z vetšiny „oplechován“ ) a stavba se přesouvá k druhé části přídě, která se staví prozatím odděleně.
V této části stavitele pak čeká budování předních horních palub, kapitánského můstku, prvního komínu a také část interiéru lodi na řezu trupu. Stavba začíná opět ode dna lodi a poměrně brzy jsem se dostal ke stavění lodních kotlů, které, ač z LEGO kostek, dosti připomínají ty reálné. V patře nad kotelnou pak už buduji miniaturní místnosti, schodiště, které se táhne odspodu až nahoru a je zakončeno ikonickými hodinami. V interiéru pak najdete i bazén (ano, Titanic disponoval vyhřívaným vnitřním bazénem), kajuty s náznaky postelí, salónky se stolky a židlemi. Je toho tam fakt dost a vypadá to pěkně. Stěny mezi místnostmi jsou chytře dělány z LEGO dveří od autíček a díky tomu jsou fakt tenké a skvěle měřítkově zapadnou.
Na řadu přichází i černo vínový plášť lodi a pak už se budují bílé horní paluby. Postupně se dostávám ke kapitánskému můstku. To je to místo, kde v tom známém velkofilmu trávil poslední chvíle kapitán Titanicu Smith, než voda prorazila všechna okna a zaplavila můstek i se zmíněným kapitánem. V tuhle chvíli už trup hodně připomíná svou předlohu a ten Titanic je v tom prostě poznat na první dobrou. Přichází na řadu první ze čtveřice komínů, tedy vlastně ty komíny měl Titanic jenom tři. Ten čtvrtý byl falešný a přidával se jen pro to, aby loď vypadala větší a v té době snad prý i čtyři komíny byly brané jako známka bezpečné lodi, což zrovna v tomto případě úplně nezafungovalo. Tak tedy abych se vrátil k tomu komínu z LEGA. Ten se staví odděleně od trupu jako součást výřezu z paluby. Poměrně jednoduchý mechanizmus pevně zaaretuje komín v nakloněné poloze a až poté se celý tento kus instaluje na rozestavěný trup. Následně se komín ukotví pomocí LEGO provázků k palubě. A následně se obě části trupu spojí v jeden celek.
Jelikož zatím v obou stranách trupu zejí díry větší, než ty po fatální srážce s ledovcem, je načase postavit většinu opláštění trupu, které se zacvakne na vnitřní kostru, na palubu se nainstalují záchranné čluny a celá tato první třetina lodi se postaví na stojánek v podobě hnědých nožiček.
Na stole mi stojí poměrně veliký a těžký kus lodi, pod stolem se brodím mořem z igelitu od roztrhaných prázdných sáčků a já si tak představuji, jak bude Titanic vypadat ve finále, až přistavím zbývající dvě třetiny. Zároveň přemýšlím, jak bych tuto první část stavby zhodnotil a nenapadá mě nic jiného, něž před LEGO designéry tohoto setu fakt smeknout pomyslný cylindr. Stavbou jsem strávil dva večery, tedy zhruba 6 hodin (moc jsem nespěchal) a ani jedenkrát jsem se nepřistihl, že bych se alespoň na chvilku nudil. Hltal jsem tu stavbu od začátku do konce, stavba šla plynule bez nějakých krkolomných stavebních řešení. Linie Titanicu jsou pravdu parádně zpracovány a já se těším, až rozbalím krabici s číslovkou 2.
Už aby to bylo…
Michal Horáček
Stavitel, který se LEGU věnuje s krátkou přestávkou od dětství. Jeho specializací jsou hlavně hrady, středověk a v posledních letech i MOCy s temnou tematikou. Kromě LEGA rád společně se svou rodinou cestuje a poznává nová místa.