Mám rád nové věci, nežiji úplně podle pravidla Barneyho Stinstona „New is always better“, ale vždy rád sleduji, když někdo, jedno v jakém oboru, zkusí něco nového, neotřelého, co tady ještě nebylo. To platí i v automobilovém designu, se zájmem proto zkoumám jak současné pokusy, tak i ikonické a revoluční modely z minulosti. A právě ohledně té druhé kategorie mi velmi vychází vstříc řada modelů automobilů LEGO Icons (dříve Creator Expert), v rámci které během posledních 10 let vyšlo už skoro 20 více či méně ikonických vozidel – námátkou třeba Volkswagen T1, Ferrari F40, Ford Mustang, Prosche 911, Vespa nebo první Corvette. No a nejnovější přírustek Lamborghini Countach 5000 Quattrovalvole, který považuju po boku Lotusu Esprit, BMW M1 nebo Ferrari 328 za symbol inovátorských „hranatých“ sporťáků 70. a 80. let, se podle mě v této společnosti legend automobilového průmyslu rozhodně nemusí cítit méněcený. Tohle auto mám dokonce rád natolik, že jsem si jej loni koupil jako svůj vůbec první osmistudový model z řady LEGO Speed Champions a od té doby zdobí můj pracovní stůl. Jak tedy dopadla tahle verze obsahující skoro šestkrát tolik dílků?
Balení
Nejprve se ale ještě krátce musím zastavit u balení stavebnice. Tento set se stal mou vůbec první větší stavebnicí LEGO, která měla většinu kostek zabalenou v papírových pytlíčcích namísto těch z plastu. Tato změna má samozřejmě enviromentální důvody, nicméně ve mně osobně zanechala ještě jeden další pozitivní dojem. Stavebnice totiž působí mnohem prémiověji a tak nějak jsem měl pocit, že za ty peníze ji člověk podvědomě vnímá jako lehce hodnotnější, když se na něj hned po rozbalení nevysype hromada průhledného plastu. S prémiovějším dojmem z balení však jde asi ruku v ruce i trochu prémiovější cena, která je například oproti Camaru o 300 Kč vyšší, i když set obsahuje jen 50 kostek navíc.
Oproti dřívějším stavebnicím, které jsme měli možnost recenzovat, byly tentokrát v papíru i skoro všechny menší sáčky uvnitř těch velkých. Plastový byl mezi nimi pouze jeden stejně jako byl z plastu sáček s koly a folie chránící čelní sklo před poškrábáním. Jako jedinou malou nevýhodu papírových sáčků jsem zaznamenal fakt, že se mi z nich nepodařilo vysypat všechny dílky mnohem častěji než u těch plastových. Zejména drobné kostky tak mají tendence se zasekávat v záhybech a vy si toho díky neprůhlednosti nemusíte všimnout. Mně to snad ve třech případech došlo až když jsem kostky postrádal při stavění.
Poslední poznámka k balení se týká nové krabice. Ta se již neotevírá z boku, nýbrž je ze dvou částí, kdy tu spodní musíte „vyklepat“ z té vrchní (typicky tento druh balení pro svá zařízení používá například společnost Apple). Tenhle systém jsem přivítal hlavně v situaci, kdy jsem nestihl model postavit během jednoho dne a všechny komponenty – rozestavěný model, sáčky i návod – jsem mohl pohodlně opět uložit do krabice a zaklapnout. Dalším benefitem je skladnost krabice – má totiž nově předchystané ohyby, díky kterým ji můžete složit „na placato“ aniž byste ji museli jakkoli trhat či rozlepovat.
No ale pojďme již konečně ke stavění.
Stavba
Na každém takovém větším modelu je pro mě nejnudnější začátek, během kterého dáváte dohromady šedé a černé kostky podvozku, které jsou samozřejmě základem pro spoustu zajímavých stavebních technik, ale vy to prostě ještě nevíte. Tahle fáze byla u Lamba překvapivě krátká a už s třetím pytlíkem přicvakáváte na volant ikonické logo s býkem a tvarujete interiér v červené barvě včetně povedených SNOTových kožených sedaček.
No a hned po interiéru přichází na řadu ony úžasné „nůžkové“ dveře neboli LSD („Lambo styled door“, žádné rekreační drogy přiloženy nebyly :). Ty obsahují podle mě vůbec nejzajímavější stavební techniku z celého modelu, protože se neotevírají pomocí na pevno umístěných dílků. Místo toho je s karoserií spojují gumičky – to z toho důvodu, aby v sousedním blatníku nemusela být díra, která by umožnila plné vyklopení dveří. Díky gumičce tak mají dveře „vůli“ a blatník jim v cestě nevadí. Jako bonus se navíc díky tomuto řešení dveře docela elegantně zavírají samy.
Po dveřích přichází na řadu motor umístěný v zadní části pod výklopnými dvířky, u kterého mne pobavilo chytré použití červeného dílku běžně používaného jako bič. Poté následuje stavba přední části se světly schovanými za průhledné dílky (podobně jako modelu Speed Champions) a otevíratelným kufrem. Pokud jste se těšili na výklopná světla, musím vás bohužel zklamat, jelikož zde (prý z konstrukčních důvodů) nejsou přítomna. Model Speed Champions je měl alespoň naznačeny samolepkou, avšak zde po nich není ani památky.
Po zhotovení předku nám zbývá už jen zadní část, která podle mne byla při návrhu největší výzvou. Jednak se zde nachází složité tvary karoserie a nádechů chlazení, kde byste pravý úhel těžko pohledali, a jednak obsahuje ještě složitější tvar zadních světel. Ty jsou bohužel větší než mají být a to i přesto, že kvůli nim byl vyvinut úplně nový dílek Slope 1 x 4 with 1 x 2 Cutout. Na druhou stranu jsou nejen zde veškeré nápisy a loga řešeny potiskem a v krabici tak nenajdete ani jednu samolepku. Trochu nezvykle je na SPZ vozu pouze logo „Countach“, zatímco u starších modelů tuto plochu designeři často využívali pro různé easter eggy jako například své jméno nebo odkazy na historii daných vozů. Tuto tradici přerušil samotný výrobce auta, který si to prý u svého modelu nepřál.
Jako poslední vás čekají tradičně kola, tentokrát pneumatiky nasadíte na ráfky vyrobené speciálně pro tento model, které jsou podle mě velmi povedenou replikou jejich reálné předlohy. Předními koly navíc můžete, jak už je zvykem, otáčet pomocí volantu.
Musím říct, že jsem se u stavby takového výstavkového modelu, který neobsahuje žádné minifigurky ani akční prvky, trochu obával nudy. Nakonec jsem si ji ale náramně užil a to zejména při objevování mechanismu otevíraní nůžkových dveří. Trochu horší to ale bylo po dokončení stavby…
Výsledný model
Tedy nepochopte mne zle, model je to opravdu krásný. Věřím, že při návrhu musel designer čelit mnoha výzvám v jejichž důsledku jsme přišli třeba o již zmíněná výklopná světla. Navíc prakticky každá druhá stavební technika má svůj malý „wow efekt“ a často se nestačíte divit, kolik všemožných druhů spojení kostek existuje. Jen ono to prostě nevypadá jako Countach. 😀
Po dokončení modelu jsem na něj docela dlouho jen zíral a snažil se přijít na to, kde udělali soudruzi z Dánska chybu. Přitom jsem vedle něj měl položen již zmíněnou Speed Champions verzi o 262 kostkách, která mi po celou dobu přišla předloze věrnější než její velký brácha. Po dalším sálodlouhém srovnávání obou verzí s reálnou předlohou jsem to ale nakonec asi rozlouskl.
Největší problém spatřuji v přední kapotě která u předlohy tvoří jednu linii (s malým vyboulením v oblasti blatníků) s čelním sklem. To je u modelu Speed Champions splněno, avšak model Icons má mezi kapotou a sklem docela výrazný schod, který prostě ruší celý design vozu, který pak při pohledu z boku postrádá ten jedinečný tvar úzkého podlouhlého listu. Jako další malý nedostatek pak vnímám pneumatiky, které jsou příliš tlusté, což výslednému modelu ubírá na eleganci a přidává na neohrabanosti, což je opravdu škoda, zejména s ohledem na povedené ráfky.
Stejně tak se přední část malého modelu i předlohy lehce zužuje, což krásně podtrhuje dynamiku celého vozu, zatímco velký model je přísně rovný, což naopak podtrhuje „krabicovitost“. A totéž platí o zaoblených hranách kapoty, Countach totiž sice asi většina z nás má zafixován jako „hranaté auto”, jeho krása ale podle mě spočívá právě v tom, že je baculatější, než se na první pohled může zdát. Toto jemné zaoblení model Speed Champions podle mě krásně imituje i přesto, že pro něj užívá jen doslova pár kostek, zatímco model Icons je přísně hranatý.
A poslední drobný nedostatek pak vidím v zadních světlech, které jsou, jak už jsem zmiňoval, neproporčně velké, i přesto, že jsou výborně technicky zpracovány.
Verdikt
Set 10337 Lamborghini Countach 5000 Quattrovalvole je po mnoha stránkách skvělý model, jehož stavbu si zaručeně užijete. Je mi jasné, že designer setu do tohoto modelu vložil maximální úsilí, aby co nejrealističtěji vystihl záludné křivky tohoto nádherného auta. Nejvíce je to samozřejmě vidět v zadní části a na „nůžkových“ dveřích, které jsou podle mě malým mistrovským dílem. Přední část karoserie však mé celkové nadšení z modelu snižuje, obzvláště při srovnání s výrazně menším modelem z řady LEGO Speed Champions, kterému se v tomto ohledu nedá skoro nic vytknout a naopak jsem si jeho povedené konstrukce začal vážit ještě o něco více než dřív.
Úpřímně bych se po této zkušenosti asi plně spokojil se svým Countachem ze série Speed Champions, který mi neudělal o moc menší radost než ten velký, stál 10x méně a navíc se mi bez problému vleze na stůl. Osobně bych tak své peníze vložil do dle mého názoru povedenějších modelů jako je Ford Mustang, Land Rover Defender nebo Porsche 911, ze kterého si to Lambo ostatně můžete postavit taky. 🙂
pavel tazbirek
Zakladatel tohoto blogu a strýc Matyho, po kterém web pojmenoval. Krom samotného stavění jej nejvíce baví objevovat historii společnosti LEGO a nové, netradiční a kreativní způsoby využití LEGO kostek.