Všichni milovníci velkých aut řady LEGO Technic každoročně očekávají, s čím dánský výrobce přijde tentokrát. V letošním roce se autoři stavebnic, nejen této série, vrhli na všemožné závodní stroje, a zvláště formulí vytvořili pro první polovinu roku opravdu dost. Není se tak čemu divit, že i nový model v měřítku 1:8 je právě vozem seriálu Formule 1. Set dostal jméno 42171 Mercedes-AMG F1 W14 E Performance.
Z názvu stavebnice je jasné, že si postavíme vůz patřící do stáje Mercedes-AMG. Konkrétně jde o loňský model. Reálné závodní auto měří na délku více než 5 metrů a váží necelých 800 kilogramů. Pohání ho 1,6 litrový šestiválec s turbodmychadlem uložený uprostřed. Zpět k LEGO kostkám. Novinka se zařadí po bok takových ikonických stavebnic jako jsou 42143 Ferrari Daytona SP3, 42083 Bugatti Chiron nebo 42115 Lamborghini Sián FKP 37.
Krabice dokonale ladí s barvami formule, dominuje jí černá barva s tyrkysovými akcenty. Uvnitř se nachází 12 očíslovaných a 2 neoznačené sáčky s díly, papírová obálka s návodem a samolepkami a 4 kusy volně uložených pneumatik. Už tradičně obsahují první strany návodu detaily o skutečném voze, spolupráci závodní stáje s LEGO návrháři a detailní fotografie.
Stavba začíná pěkně zostra, a to přední nápravou. Hned po pár krocích mi bylo jasné, že tohle bude „raketa“ a také jsem poprvé začal vnímat velikost celé formule. Do teď jsem neměl s velkými Technic auty 1:8 vlastní zkušenost, a tak mě rozměry příjemně šokovaly. Zavěšení kol je nezávislé a perfektní kontakt se závodní drahou zajišťují dvě pružiny. Ty nejsou umístěny vertikálně, jak tomu bývá u konvenčních automobilů, ale horizontálně. Tlumící síla je od kol k odpružení přenášena přes soustavu ramen. V této části nechybí ani základy funkce zatáčení předních kol. Ta lze ve finále ovládat buď přímo volantem, nebo ozubeným kolečkem na „střeše“
Od špičky vozu se stavba posouvá směrem dozadu. Střed formule není extra zábavný, minimálně co se stavby týká. Tvoří hlavně jádro celého modelu a dodává mu základní tvar. Obsahuje kokpit pilota a v něm volant a místo, kam se později umístí sedadlo. Právě volant zahajuje nekonečnou šňůru samolepek. Další je na řadě zadní náprava v jejímž středu našlo své místo nejen odpružení, ale i diferenciál. Na tomto místě jsem se vážně kochal genialitou autorů stavebnice. Tolik detailů na jednom místě! K této části náleží i zadní křídlo, které pomáhá s přítlakem k vozovce. Právě tady nabývá samolepkové peklo na obrátkách. Měl jsem pocit, že prakticky pořád jen lepím a lepím a sem tam přidám nějaký ten díl, aby se neřeklo. Opovažte se umístit nálepku křivě, jakékoliv pochybení se na výsledku neblaze projeví.
Formule by bez svého motoru nebyla ničím a samozřejmě ho nepostrádáme ani v LEGO podobě. Z nějakého, mě neznámého, důvodu se návrháři v Billundu rozhodli vystavět ho z transparentních dílů. Sice to není realistické, ale alespoň si můžeme lépe prohlédnout pohybující se písty. Motor je spojen se zadními koly a při jízdě se pohybuje. Opravdovou formuli jsem nikdy zespoda neviděl, ale jsem si téměř jist, že nemá v podvozku okénko na pozorování funkčních částí, jako tato stavebnice. Naopak vím, že mají zespodu dřevěná prkna, díky kterým lze zkontrolovat, zda vůz nesedí až příliš nízko. Kdyby LEGO tento detail přidalo, odpustil bych snad i tu hromadu nálepek.
Závěrečnou fázi stavby představuje karoserie. Její jednotlivé panely se postupně navěšují na již hotový základ. Tentokrát jdeme od podvozku po kryt motoru. Ten je možné snadno odebrat a podívat se na závodní techniku. Musím uznat, že si v Dánsku s modelem opravdu vyhráli. Části karoserie na sebe důmyslně navazují, či se záměrně překrývají. Výsledkem je téměř dokonalá reprodukce tvarů skutečného vozu. A zase se vracíme k urputnému lepení. Nemohu ignorovat, že jsem několikrát narazil na z archu špatně vyříznutou samolepku. Není to nic hrozného, prostě ji opatrně odstřihnete, nebo odtrhnete, když jste odvážnější.
Stavebnice se skládá z 1 642 dílků a model měří přes 63 cm na délku, 26 cm na šířku a 13 cm na výšku.
42171 Mercedes-AMG F1 W14 E Performance je bezesporu úchvatná stavebnice s množstvím krásných technických detailů a řešení, ale má i své mouchy. Přímo za Masařku bych označil stejně široké pneumatiky na obou nápravách. U levnějších stavebnic by se to jistě dalo odpustit, ale u prémiového setu bych očekával, že LEGO, jakožto největší světový výrobce pneumatik, připraví různé šířky. Moc se mi nelíbí ani modré piny spojující díly. Na černém voze jsou až moc vidět a kazí celkový vzhled. Když pominu neuvěřitelné množství nálepek, nemám vlastně téměř co vytknout. Model je krásný, jeho stavba byla potěšením a výsledek je parádní. Kdyby šlo o stavebnici určenou dětem, asi bych upozornil na trochu menší strukturální pevnost, ale v případě setu, který většinu času stráví na poličce, to kritizovat nebudu.
Stavebnici na recenzi nám poskytla LEGO Group, veškeré názory jsou však naše vlastní.
Ponoř se do LEGO světa hlouběji 🤿
Pro milovníky podcastů nově připravujeme Podcast v kostce. V něm každý měsíc probíráme nové stavebnice, články i události trochu více do hloubky a trochu méně objektivně. 🙂
Týden v kostce je můj pravidelný e-mailový newsletter, který každé úterý přináší přehled nových článků na mém blogu, aktuality ze světa LEGO, nově odhalené sety a nejzajímavější aktuální slevy. Starší vydání si můžete přečíst zde.
Vlastimil Novák
Chlapík, kterého baví LEGO, a to nejen jeho stavění, ale i psaní o něm. Kromě této stavebnice mezi jeho koníčky patří moderní technologie (vesmírné lety, mobily, PC, 3D tisk), cestování, četba a samozřejmě trávení času s rodinou.