Kawasaki Ninja H2R – detailně zpracovaný model motorky | Matyho kostky

Kawasaki Ninja H2R – detailně zpracovaný model motorky

Motorky jsou jednou ze stálic řady LEGO Technic. První vyšla už v roce 1979, jen dva roky po vzniku této řady, a v současnosti vychází alespoň jedna motorka téměř každý rok. Osobně se nepovažuju za fanouška motorek, nicméně pár jich ve své sbírce mám v čele se setem 42036 z roku 2015. Když se mi nyní naskytla možnost recenzovat set 42170 – Kawasaki Ninja H2R, byl jsem zvědavý, kam se současné modely motorek za necelých 10 let posunuly. Tato recenze tedy bude i srovnáním dvou modelů motorek, které dělí odstup devíti let.

Set 42036.

Stavba modelu

Po otevření krabice na vás vypadnou čtyři papírové sáčky s kostkami, jeden malý papírový sáček s čelním štítem, volně ložené ráfky a pneumatiky, návod a malý aršík samolepek. Samolepky v mém setu doplatily na nedostatečnou ochranu – mezi pytlíky a díly v krabici se zohýbaly a částečně odlepily. LEGO by jim mohlo věnovat trochu více péče a častěji je vkládat do papírové obálky společně s návodem tak, jako to dělá u dražších setů.

Začínáme se stavbou a první na řadě je srdce motorky s dvoustupňovou převodovkou a čtyřválcovým motorem. K řazení slouží klika na levé straně motorky otáčející oranžovým prstencem převodovky, poprvé představeným u modelu Bugatti Chiron (set 42083). Pro válce motoru a klikovou hřídel tu máme zbrusu nové díly, ke kterým se detailněji vrátím později.

Po otevření druhého sáčku pokračujeme se stavbou výfukového potrubí, rámu motorky plného nejrůznějších úhlů a přední osy.

S kostkami ze třetího sáčku postavíme zadní osu, stojánek a dokončíme palivovou nádrž. Stavebnice obsahuje celkem tři potištěné díly a právě dva z nich jsou panely tvořící boky nádrže.

V závěrečné, čtvrté, části stavíme téměř výhradně kapotu motocyklu. V této části je použito i největší množství systemových kostek s čudlíky na detaily jako strany sedačky nebo palubní deska se zobrazenou rychlostí 400 km/h na displeji.

Hotový model bez samolepek.

Hotový model

Dokončený model je přímo napěchovaný detaily a velmi věrně zpodobňuje skutečný motocykl Kawasaki Ninja H2R. Z větších detailů je přítomný pěkně udělaný výfukový systém se čtyřmi trubkami postupně zaústěnými do jediného výfuku. Dále tu máme bravurně ztvárněný zelený trubkový rám, palubní desku s ukazateli rychlosti a otáček a dokonce i páky spojky a brzd na řidítkách. Chvíli mi trvalo, než jsem našel něco, co modelu chybí. Nakonec jsem si všimnul, že nad předním kolem není blatník. Jeho absenci je ale možné omluvit tím, že v daném měřítku by vyžadoval vytvoření nového specializovaného dílu a na první pohled si toho stejně nevšimnete.

Motorka se samolepkami.
Detail palubní desky.

Po stránce funkcí tu máme standardní zatáčení předního kola, sklápěcí stojánek, odpružení obou kol a motor s pohyblivými písty. K tomu navíc přibyla ještě dvourychlostní převodovka ovládaná klikou na levé straně motorky. Na prvním stupni, který zařadíte posunutím kliky dolů, se písty motoru pohybují trochu rychleji, než při zařazení druhého rychlostního stupně, což odpovídá reálnému chování motoru a převodovky. Mezi prvním a druhým stupněm je ve vodorovné pozici kliky neutrál. Pohyb pístů můžete sledovat v malém průzoru pod palivovou nádrží. Všechny funkce fungují dobře s výjimkou převodovky. Jednotlivé polohy kliky řazení jsou stabilizované pomocí „knob wheelu“ (speciální ozubené kolo se 4 zuby) a krátkého L-nosníku. Takto vytvořená západka funguje hladce jen při řazení ze dvojky na neutrál a poté na jedničku. Při obráceném řazení se knob wheel vzpříčí proti L-nosníku a rychlost nelze přehodit bez přizvednutí L-nosníku.

Srovnání se setem 42036

Obě motorky využívají stejné ráfky a jsou přibližně stejně velké. Kawasaki nicméně obsahuje téměř dvojnásobek dílů oproti silniční motorce ze setu 42036 (643 dílů versus 375) a je minimálně dvakrát dražší. Na první podhled je vidět, že Kawasaki má vyšší „hustotu kostek“, což se projevuje zejména menší děravostí modelu a vyšší hmotností. Nejvíce rozdílů najdeme uvnitř rámů motorek. Silniční motorka tam má jen gigantický čtyřválcový motor využívající standardní motorové válce o velikosti 3×2 čudlíky (moduly). Oproti tomu Kawasaki má v rámu zabudovaný mnohem menší řadový čtyřválec společně s dvoustupňovou převodovkou a spoustu větších a menších detailů jako třeba rozvody výfukového potrubí.

Při pohledu zezadu ještě zaujme rozdílná šířka pneumatik. Kawasaki má na zadním kole širší pneumatiku než na předním kole. Tato pneumatika byla prvně použita v roce 2020 u setu 42107 – Ducati Panigale V4 R. Ačkoliv širší pneumatika dává modelu větší autentičnost, pro stavbu alternativních modelů a další využití stavebnice je lepší, když jsou obě pneumatiky stejně velké, jako je tomu u silniční motorky.

Díly a jejich potenciál

Set má celkem pestrou paletu dílů – najdete tu téměř vše, jen místy v neobvyklých množstvích nebo velikostech. Mám na mysli například slušné množství nosníků, ale všechny jsou krátké (nejdelší má na délku jen 11 modulů), nebo dost ozubených kol a mezi nimi žádné úkosové pro převody do pravého úhlu, anebo dvě kola a každé s jinak velkou pneumatikou.

Seznam dílů.

Stavebnice obsahuje i několik zbrusu nových dílů, které se zde objevily úplně poprvé. Prvním je potištěné čelní sklo, nebo chcete-li štít. Oproti svému předchůdci, setu 42107 – Ducati Panigale V4 R, je tento díl z tvrdého průhledného plastu a nikoliv z pružné fólie. Na jeho spodní straně jsou potom tři kruhové díry pro spojení s jinými díly. Na fotce níže vidíte nový průhledný štít společně se zbývajícími potištěnými díly setu – dvěma rohovými panely o velikosti 3x5x2 moduly s potiskem „Kawasaki“.

Potištěné díly.

Dále tu máme již zmíněné díly pro sestavování kompaktních pístových motorů – písty a „klikové hřídele“. Díly pro klikovou hřídel tvoří kruhové disky s excentricky umístěnou křížovou dírou pro osičku. Tento díl je široký 1 modul a jeho okraj je zesílený a zaoblený pro nacvaknutí pístů. Písty jsou nejvíce podobné „polovičním Technic spojkám s čudlíkem na konci“. Mají kruhový průřez, na jednom konci je vidlička pro nacvaknutí na disk klikové hřídele a na druhém konci 3 žebírka a čudlík pro nacvaknutí klasických systémových kostek. Velikostně jsou téměř 2,5 modulu dlouhé a pasují do kruhových děr v kostkách. Sestava motoru potřebuje prostor 3×3 moduly pro klikovou hřídel a zdvih pístu (rozdíl mezi nejnižší a nejvyšší polohou pístu) činí výšku jedné destičky (třetina výšky standardní LEGO kostky). Na obrázku níže můžete vidět tyto nové díly společně s jednoduchou sestavou motoru. Největší výhodou tohoto nového systému oproti dřívějším osičkám vytlačovaným krátkými nosníčky je to, že ke své funkci nepotřebují gravitaci – válce se budou pohybovat nahoru a dolu, ať už jsou ve standardní poloze nebo vzhůru nohama.

Nové díly pro malé motory.

Specifický obsah setu se samozřejmě propisuje do jeho potenciálu pro přestavby na jiné modely. Nejsnáze z této stavebnice postavíte jinou motorku, třeba choppera. Jiné dvoukolové dopravní prostředky nemusí vypadat tak dobře kvůli rozdílným velikostem kol – u jízdního kola by ještě šlo přimhouřit oči, ale u mého oblíbeného invalidního vozíku to bude bít do očí. Obdobná situace bude i u dragsteru, který by se dal postavit, pokud použijeme například brzdové kotouče jako přední kola. Ještě by se z této motorky mohl postavit létající stroj jako vrtulník nebo letadlo – nový díl předního štítu k tomu přímo vybízí.

buildinst

Web buildinst (z anglického BUILDing INSTructions = návody ke stavbě) má moto „Sdílíme radost ze stavění“, které mluví za vše. Najdete tu stovky návodů ke stavbě modelů z Lega. Valná většina z nich jsou tzv. alternativní modely, což znamená modely postavené z dílků jedné stavebnice LEGO. K jejich stavbě tedy nemusíte složitě shánět kostky, stačí si jen koupit danou stavebnici a můžete začít stavět.

Shrnutí a doporučení

Myslím si, že set 42170 – Kawasaki Ninja H2R je výborným modelem motorky. Je věrný své předloze a vypadá dobře se samolepkami i bez nich. Zároveň je to sada užitečných kostek vhodných pro stavbu dalších modelů. Vidím tu jen dva mínusy – špatně fungující převodovku a vysokou cenu. Nad převodovkou lze přimhouřit oči, takže než si ho půjdete koupit, počkejte si na dobrou slevovou akci. 😉

42170
Motorka Kawasaki Ninja H2R
💰  Doporučená cena: 1 949 Kč
🧱  643 kostek
🗓️  V prodeji od 1. 3. 2024

0 %

Stavebnici na recenzi nám poskytla LEGO Group, veškeré názory jsou však naše vlastní.

Tomáš Vít

Nadšený stavitel alternativních modelů z Lega známý pod přezdívkou Tomik. Povoláním je stavební inženýr a mezi jeho další koníčky patří cestování, sport, dobré jídlo a deskové hry.

0 0 hlasů
Hodnocení článku
guest

0 Komentářů
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Ahoj, já jsem Pavel a Matyho kostky jsem v roce 2021 založil jako spojení mé touhy sdílet s ostatními českými AFOLy zajímavosti i novinky z fascinujícího světa kostek LEGO a lásky k mému synovci Matymu, který bohužel od narození bojuje se zákeřnou mozkovou obrnou a po kterém jsem taky tento projekt pojmenoval.

Od poloviny roku 2022 mi s naplňováním této mise pomáhá parťák Vlastimil, se kterým krom tohoto blogu také pravidelně tvoříme náš Podcast v kostce.

🗄 Moje sbírka

199

setů

47 872

kostek

299

minifigurek

Reklama