Ferrari SF24 – červeno-černá kráska se spoustou funkcí (?) | Matyho kostky

Ferrari SF24 – červeno-černá kráska se spoustou funkcí (?)

Vzuuum, vzuuummm, vruuummmzzz… taky už to slyšíte? Záplavu nových LEGO setů opatřených licencí Formule 1 nejde letos přehlédnout.

Snad všichni stavitelé tak mají možnost zakusit závodní vzrušení a postavit si vozidlo oblíbené stáje. Nebo zkusit v depu šikovnost mechaniků při výměně pneumatik, rozšířit si sběratelskou kolekci a zaplnit garáž až po okraj 🙂 a nebo třeba předat životní vášeň další generaci. Dále si mohou vyzkoušet, že motorsport není jen o tom, co vyvede jezdec na trati, ale i o tom co řídí a jak je to smontované. A vžít se tak do role konstruktéra nebo mechanika a zkusit si sestavit svou Formuli 1 u sebe doma.

Jeden velký závodník prý tvrdil, že dokonale navržené závodní auto se rozpadne, jakmile projede cílem. Pokud drží pohromadě i pak, bylo zbytečně těžké. Tak schválně, splní LEGO set 42207 FERRARI SF-24 tuto podmínku? 🙂

Krabice a balení

Krabice s potiskem v designu sad 18+ má standardní leský potisk v elegantní černo-červené kombinaci. Ve spodním rohu je emblém Ferrari, značící, že jde o oficiální licenční model.

V rámci této stavebnice získáte celých 1 361 LEGO dílků, ze kterých lze sestavit nejen vyobrazený monopost F1, ale i další modely, ať už dle návodu od dalších fanoušků, nebo svůj vlastní design.

Pozn. Najdete v červeném pruhu ve spodní části krabice obrázek dílů, které již LEGO nevyrábí a v setech najdete už jen jeho novější variantu?

Krabice má víko a dno a vypadá to, že byla navrhována s ohledem na opětovné použití, ne-li přímo na uskladnění. Po bocích jsou již z výroby připravené ohyby usnadňující poskládání krabice zpět do plochého stavu. Pokud chcete krabici uložit na později, přijde to vhod.

Uvnitř se nachází 10 neprůhledných papírových sáčků, menší bílá krabička s pneumatikami, dva plastové sáčky s ráfky a velkými díly, a volně vložený díl červený list vrtule 65422. Na dně pak čeká návod zabalený společně s polepy v pevném papírovém obalu.

Dva archy se samolepkami obsahují celkem 59 kusů samolepek. To bude velké lepení.

Náhled do brožury s návodem

V úvodu návodu najdete krátké povídání o předloze a o setu, včetně fotek.

Na další stránce návodu čeká vzkaz od Design týmu, portrét designéra a propagace sesterského setu 42206 Oracle Red Bull Racing RB20.

Návod končí tradiční montáží pneumatik v kroku 456 na straně 307. A poté následuje ještě seznam dílů.

Stavba

První příděl dílů

Pojďme tedy na startovní rošt, kde už čeká nastartovaný sáček s číslem 1.
Píííp 3… píííp 2… píííp 1… míííp – Start!!!

A hned ze začátku v balení čeká nadupaná zásoba několika nových dílů, jako jsou velká ramena  pro zavěšení kol, které jsou použita ihned v prvním kroku návodu. Tomu říkám zrychlení!

Dále stavitele potěší zásoba nových dílů s kulovým kloubem na konci. Nová jsou také dlouhá táhla (8L, rozteč středů ok 56mm) s průchozími oky pro kloub na obou koncích, která jsou v setu využita v rámci mechanismu zatáčení a odpružení kol. Jedná se o prodloužení existujícího dílu s roztečí středů ok 40mm (6L)

Nové díly pro stavbu nejen zavěšení kol větších modelů.

Na konci prvního kola (z celkových deseti) máme před sebou funkční přední nápravu včetně malého kusu karoserie. Zbývá 56 samolepek do cíle.

Pozn. Pokud budete chtít, aby váš monopost měl trochu lépe zarovnaný volant, doporučuji modré dvanáctizubé kolo, které zabírá do vystředěného hřebenu, nasadit lehce pootočené, tak aby hnědá 5L osa na které se kolo otáčí nebyla v poloze „+“ ale v poloze „x“. Usnadní to následně trápení s rovnáním volantu v dalším kroku.

Jak nastavit hnědou křížovou osu?

Druhé kolo

Ve druhém sáčku čekají celkem běžné konstrukční díly, 8 ozubených kol a jedno malé překvapení v podobě dvou vzácných červených 6L polovičních liftarmů (díl 6398773) a červený 2L liftarm s dírou na osu a čep.

Volant zde nemá svůj vlastní díl jako třeba u sad Speed Champions. To je trochu škoda, jelikož dnešní volant z vozů F1 připomíná jen vzdáleně.

Na konci druhého kola je vytvořen prostor pro kokpit jezdce, lze vyzkoušet funkční volant a začínáme tušit, jak velký by mohl být zhruba výsledek. V této části nebylo potřeba pit-stopu pro nové samolepky.

Zpět k vystředění volantu – perfekcionalisté si zde bohužel na své nepřijdou. Kvůli převodovému mechanismu se dvěma osmizubými koly (vidíme na fotce hned za volantem), není možné dosáhnout dokonalého vystředění volantu v kokpitu a mechanismu zatáčení.
Na druhou stranu, z praktického hlediska mají díly mezi sebou dost velkou vůli, takže když si se zuby na kolech chvilku pohrajeme, a modré 12z kolo zabírající do hřebenu otočíme v prvním kroku z polohy osky „+“ do polohy „x“ o 30°, lze dosáhnout téměř zanedbatelného natočení, kterého si v praxi nikdo nevšimne (pokud si nepřinese opravdu citlivý úchylkoměr).

Navíc, pokud ve voze nesedí jezdec, volant by měl být jako u předlohy odepnutý, a mimo vůz, ne?

Zjednodušený model převodového ústrojí volant - hřeben řízení. Osa s modrým 12z kolem není zarovnaná. (využívá díly které nejsou v setu obsaženy)

Zadní náprava s převodovkou

Pytlík se startovním číslem tři obsahuje díly pro zavěšení a odpružení zadních kol. Za zmínku stojí čtyři ramena zavěšení, dva světle šedé liftarmy s koulí na konci, další dvě nová 8L táhla, tvrdé tlumiče, a zelené ozubené kolo s dvaceti zuby a kulatou dírou.

Po dokončení třetího sáčku na stole leží funkční zadní náprava se zabudovanou dvourychlostní převodovkou. S hlavním modelem ji ale zatím nespojujeme. Samolepky v tomto kole zůstaly opět netknuté (a mechanici začínají být z této strategie mírně nervózní).

Čtyři písty nestačí

Čtvrtý sáček obsahuje díly na sestavení modelu spalovacího motoru. Na to použijeme hned dva aktualizované nové druhy dílů – blok motoru a boční držák bloku bloku. Dále jsou v sáčku běžné konstrukční díly a dva tenké rámy se třinácti dírami na délku.

Bok bloku motoru je aktualizací jeho předchůdce. Blok motoru lze jako nasadit na klasickou System kostku. Nasazení „válce na válec“ také funguje, ale už není tak pevné jako dříve. Klasickou LEGO kostku 2×2 se mi na blok motoru nepodařilo nacvaknout, jedná se tak už o plnohodnotný Technic díl.

Válce motoru

Je to jen labutí píseň spalovacího motoru, nebo promyšlená investice do inovativního designu? Nebylo by lepší místo nového bloku motoru udělat větší pneumatiky pro zadní nápravu?

Než otočíte stránku s krokem 190, je podvozek sestavený a připravený na testovací nasazení kol (v návodu neuvedeno, ale kdo by tomu odolal). Ke spojení přední a zadní části vozu dojde v kroku 180 a v několika dalších krocích se spojení upevní na několika dalších místech.

Polovina závodu

V sáčku 5 se začínají objevovat ve větší míře červené díly a malé panely.

Při průjezdu cílovou rovinkou v pátém kole došlo k nalepení osmi samolepek a byl dokončen a uzavřen prostor pro kokpit jezdce. Ten je nyní vybaven velmi skloněnou sedačkou a nad ním se tyčí komín sání s mnoha aerodynamickými prvky.

Kombinace červené, černé a syté žluté umí oko opravdu zaujmout. Začíná se rýsovat tvar kapotáže.

Šesté kolo

Sáček s číslem 6 obsahuje spoustu černých panelů včetně nového přírůstku do sady prodlužovacích spojek panelů 21 a 22 v počtu 6ks.

Nový díl má rozměr 5x2x1 stud, jsou v něm 3 díry na kulatý pin a dvě na osu.

Z těchto panelů je postavena část krytu podvozku a náznak bočního vzduchovodu k motoru. Tvar vzduchovodu nejvíce vynikne při pohledu zboku. Spotřeba samolepek v tomto kroku dosáhla počtu čtyř kusů.

Šťastná sedmička

Sáček označený sedmičkou na obalu přináší štědrou zásobu červených panelů.

Z těch jsou pak postaveny vrchní kryty bočního sání, na ně je nalepeno celkem 10 kusů reklamního polepu. Formule má nyní i roztomilá zpětná zrcátka.

Osmé kolo

V osmém pytlíku se schovává materiál na stavbu zadního přítlačného křídla a difuzoru. Kostek v tomto kroku není mnoho, zadní křídlo tedy asi bude menší stavba.

Pozor, žlutý prapor – nebezpečí na trati – připravte se na další velké lepení samolepek. Zatím žádná z nich nejde přes 2 či více dílů zároveň (to naštěstí vydrží až do cíle).

Zajímavým prvkem u zadního křídla je zapíchnutá hokejka. Ta by dle všeho měla znázorňovat tvarově složitý kryt z uhlíkových vláken zakrývající mechanismus ovládání DRS – systém pro snížení jízdního odporu během jízdy. Bohužel se hokejka nijak nepohybuje a tak zadní křídlo lze naklápět jen ručně.

DRSná hokejka.

Předposlední kolo

Z předposledního sáčku budeme sochat přední přítlačné plochy a kapotáž čumáku. Je zde opět solidní zásoba panelů a spojovacího materiálu.

Křídlo je hotovo. Je zde využito i spojení využívající rozměrové tolerance mezi díly – jedná se o spojení horního panelu s reklamou HP a boční svislé plochy. Čistě geometricky by toto spojení úplně rozměrově nesedělo, ale díky vůli v pinech bez tření takto díly sedí bez zbytečného namáhání dílů.

Velké finále

A do finálového kola vjíždíme otevřením sáčku se startovním číslem 10. Ten obsahuje několik panelů a další celkem běžné dílky. Přidáme dvě flexibilní osky na ochranný rám jezdce Halo a v krabici volně vložený červený list vrtule a jdeme formuli dokončit.

V posledním kroku budeme montovat i pneumatiky. Ty mají nový licencovaný potisk, a naživo působí mnohem lépe než na fotkách.

V cílové rovince zaklopíme kryt motoru. Ten drží na místě bez použití pevných spojovacích prostředků a na místě je celkem pevně zaháknutý, ale sundat jde bez námahy. Na místě drží i když je formule zavěšena na stěně či leží po havárii koly vzhůru. Ale rozhodně nedoporučuji za něj celé auto zvedat!

Naneseme poslední samolepku a cíl už je na dosah.

Cílovou čáru projíždíme za montáže všech kol na stránce 307. Je dobojováno, jsme v cíli. Ferrari stojí na kolech a je připraveno na další závod.

A nerozpadá se, drží pohromadě.

Sestavený set

Celkové hodnocení

Na pohled je formule opravdu velká – vnější rozměry sestaveného modelu jsou přibližně 61×24×13,5 cm a je potřeba tomu přizpůsobit domácí depo.

Stavba a focení rozestavěných částí mne zabavila na nedělní odpoledne a podvečer, ale díky systému sáčků si lze stavbu rozfázovat jako bonboniéru třeba i na 10 dní nebo déle a díky zavírací krabici mít auto v mezičase schované před případnou špionáží. Ale vydržíte to?

Během stavby přibývají kostky na auto příjemně rychle, nikde se neopakuje stejný krok vícekrát než dvakrát a celkem brzy můžeme vyzkoušet všechny funkce modelu – odpružení, motor s pohyblivými písty včetně řazení rychlostních stupňů a samozřejmě i zatáčení s funkčním volantem v kabině. Stavební techniky nejsou složité a i trpělivý začátečník celý model zvládne hravě postavit. Jen pozor na ten volant.

Při pohledu na záď vozu vidíme zadní odpružení typu Pullrod (tažná tyč), naznačený zadní difuzor – pozor, je trochu křehký, brzdové světlo a zadní křídlo.

Vepředu vidíme oblouky předního křídla, uchycení aerodynamických krytek předních kol (blatníčků) nad koly a přední odpružení typu pushrod (tlačná tyč) – vepředu i vzadu reprezentovaná novými 8L spojkami. U blatníčků je škoda, že jsou uchyceny na rameni odpružení – a tak se při propružení a zatáčení nepohybují zároveň s kolem, jak by správně měly, ale nevzhledně se naklápí.

Odpružení kol je nicméně velmi dobře vyvážené, kola viditelně pruží, jen trochu možná víc než by bylo u monopostu F1 nutné. Žádná část auta se příliš neprohýbá a je zábava sledovat, jak je mechanismus zavěšení a odpružení kol přepákovaný. To se mi na LEGO formulích líbilo už od dob setu 8458 Silver Champion.

Pokud je nasazen, kryt zadní části zakrývá pohled na písty v motoru. Ven vyčnívá kolem zadní ploutve jen řadicí páka převodovky.

Nasazený kryt motoru.

Odkrytý motor odhalí množství použitých barev a pokus o barevné kódování funkčních celků – pohon – světle šedá a podvozek – černá. Trochu mne mrzí, že oproti starším setům nevede od motoru žádné viditelné výfukové potrubí.

Odmontovaný kryt motoru.

Při pohledu na podvozek vidíme zřetelně zadní odpružení, klikovou hřídel motoru a mechanismus HOG řízení. Předloha modelu má nicméně podvozek pečlivě zakrytovaný kvůli snížení odporu vzduchu – zde můžeme pozorovat všechny funkce v chodu.

Samostatnou kapitolou jsou jako u každého setu samolepky – mne osobně vůbec nevadí, alespoň jsou díly všestranně použitelné i na další modely a stavitel tak má možnost volby. Potištěné díly jsou tu jen pneumatiky a kryty kol.

Červeno-černá kombinace LEGO modelům vždy sluší, auto je velké a tak na první pohled zaujme. Hodnocení setu je velmi subjektivní dle očekávání a požadavků.

Dle mého názoru pokud budeme na formuli nahlížet jako na Technic set, mohl nabídnout pár nových zajímavých funkcí navíc, a ne jen opakovat již osvědčené funkce z ostatních modelů.

Ano, jako u každého auta kola zatáčí, v motoru se hýbou písty, auto je vybaveno realisticky fungujícím odpružením kol. Novinkou je převodovka, kam se vešly dvě rychlosti a neutrál. Setu by ale ještě slušelo ještě více detailů (výfuky, chladiče, atp.).

Je také hodně funkcí které by model odlišily od zbytku produktové řady – například pákou ovládané zadní křídlo (simulace systému pro snížení odporu DRS), nastavitelná světlá výška nebo tuhost tlumičů, a tak dále – možnosti by mohly být neomezené. Je ale nutno, při tomto snění, mít na paměti, že na začátku vývoje každého produktu jsou předem zadány požadavky a vstupní parametry, včetně výsledné ceny za celý produkt.

Pokud na to chcete nahlížet jako na hračku, je jisté, že si se setem člověk vyhraje do sytosti. Pokud navíc nebude cílem něco zničit, set by díky pevné konstrukci mohl vydržet až do cíle velkého závodu vcelku zcela bez úhony. A pokud by se za cílovou páskou rozpadl na kostičky můžete stavět a tvořit na novo.

Pokud plánujete set umístit do bezpečí na poličku a kochat se krásou modelu, můžete si povšimnout několika nepřesností, jako je nesprávný rozměr namontovaných zadních kol, nešťastně nevystředitelný volant a nakonec je tu mírně nevzhledná hokejka na místě mechanismu pro ovládání DRS. Ale je to skutečně problém když model bude stát na poličce, nejspíš ne?

Stále je to velmi pěkný LEGO Technic model, a který bude dělat parádu a bude i po letech velkou ikonou v rámci motorsportu.

Ze stavitelského hlediska set nabízí velkou zásobu dílů,, které si zaslouží plný počet hvězdiček. Výběr dílů je pestrý, a bez problému se z nich dá postavit vlastní, originální a plně funkční vozidlo. Dle mého by mohlo být v balení více ozubených kol, obzvlášť když je na krabici označení „Technic“. Dále musím říct, že jsem rád za možnost rozhodnout  zda samolepky „nalepit či nenalepit“. Tato možnost u tištěných dílů není.

A nakonec otázka na kterou se nikdo neptal, ale zodpovědět se musí – vejde se postavené auto zpět do krabice?

Odpověď: Bez částečného rozebrání to nepůjde, ale když sundáte kola, zadní i přední křídlo a kus přední části karoserie, tak se auto do krabice vejde, ale krabici stejně nezavřete. Malý kousek komínu vrchního sání bude vždy trochu koukat ven, dokud se model nerozebere ještě o trochu více.

Přijde to vhod během stavby, pokud budete potřebovat rozestavěný model na chvíli uklidit.

Vykukující komín sání brání dokonalému dovření krabice.

42207
Auto Ferrari SF-24 F1
💰  Doporučená cena: 5 899 Kč
🧩  1 361 kostek
🗓️  V prodeji od 1. 3. 2025

0 %

Martin Horčík

Neúnavný stavitel a modelář, staví a vymýšlí nejraději dálkově ovládaná vozidla, kde dle potřeby kombinuje LEGO Technic s 3D tiskem. Na internetu, LEGO výstavách a závodech vystupuje pod přezdívkou HorcikDesigns.

5 2 hlasů
Hodnocení článku
guest

0 Komentářů
Nejstarší
Nejnovější Nejoblíbenější
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Ahoj, já jsem Pavel a Matyho kostky jsem v roce 2021 založil jako spojení mé touhy sdílet s ostatními českými AFOLy zajímavosti i novinky z fascinujícího světa kostek LEGO a lásky k mému synovci Matymu, který bohužel od narození bojuje se zákeřnou mozkovou obrnou a po kterém jsem taky tento projekt pojmenoval.

Od poloviny roku 2022 mi s naplňováním této mise pomáhá parťák Vlastimil, se kterým krom tohoto blogu také pravidelně tvoříme náš Podcast v kostce.

🗄 Moje sbírka

199

setů

47 872

kostek

299

minifigurek