LEGO Ideas. Od nápadu až na pulty obchodů. | Matyho kostky

LEGO Ideas. Od nápadu až na pulty obchodů.

Asi každý, kdo si s LEGO kostkami hraje od dětství, si někdy přál, aby se jeho výtvor dostal na pulty obchodů jako oficiální set, nebo měl možnost koupit si stavebnici na motivy, které výrobce zatím do své nabídky nezařadil. Přesně toto přání vám může splnit platforma Ideas, kterou provozuje LEGO Group společně s kanadskou společností Chaordix. O její historii a fungování se více dozvíte v následujícím textu.

Nápad na produkci setů navržených fanoušky se zrodil v Japonsku v roce 2008 a měl posloužit jako propagační akce s omezením právě jen na japonský trh. Platforma s původním názvem Cuusoo (japonsky fantazie nebo denní snění) se nakonec o 3 roky později rozšířila do celého světa. S LEGO Group na rozvoji pracovala právě společnost Cuusoo, po které dostal celý program svůj název. V roce 2014 poté štafetu převzala již zmíněná firma Chaordix, která se specializuje na propojení podnikatelských subjektů se zákazníky, a sní přišlo i přejmenování na dnešní Ideas.

Zpočátku byly sety CUUSOO určeny pouze pro japonský trh. Kuriozitou je, že takovéto exkluzivní stavebnice byly před 10 lety vyráběny ve speciální malé továrně, kde byly ještě stále baleny ručně. 😮

A jak to tedy celé funguje? Vlastně celkem jednoduše – stačí mít dobrý nápad, poutavě ho popsat, z kostek nebo digitálně poskládat výsledný model, nasbírat dostatečný počet hlasů od návštěvníků webu Ideas a doufat, že zrovna vaše idea zaujme komisi přímo v Dánsku. Na počátku stačilo pouhých 1 000 hlasů k tomu, aby se nápad dostal až do centrály LEGO, kde bylo posuzováno, zda je hoden masové produkce. Dnes už je hlasů zapotřebí 10 000. Fanouškovský návrh samozřejmě musí splňovat mnoho pravidel, například nesmí využívat některé z licencí, které již LEGO Group ve svém portfoliu má, nesmí být urážlivý nebo jinak nevhodný a může využívat jen existující typy kostek.

Princip fungování LEGO Ideas.

Po nahrání návrhu na web Ideas začíná běžet 60denní lhůta, během které musí nápad nasbírat alespoň 100 hlasů. Když se mu to podaří, pokračuje dál a dostane rok na získání 1 000 hlasů. Poté se lhůta zkrátí na půl roku, během kterých je potřeba dosáhnout 5 000 hlasů. Když se podaří i tohle, zbývá pokořit hranici 10 000 hlasů, opět za další půlrok. Pokud je nápad opravdu dobrý, potřebných hranic dosáhne i v mnohem kratších časech. Nápady, které zdolají potřebnou metu, se dostanou před komisi, která zasedá 3x ročně a skládá se z LEGO designerů, produktových manažerů a dalších důležitých osob. Hodnocení pak probíhá na základě 3 základních kritérií:

Týden v kostce je můj pravidelný e-mailový newsletter, který každé pondělí přináší přehled nových článků na mém blogu, aktuality ze světa LEGO, nově odhalené sety a nejzajímavější aktuální slevy. Starší vydání si můžete přečíst zde.

Pokud nápad projde i přes porotu, ujmou se ho profesionální návrháři LEGO setů a poupraví ho tak, aby odpovídal vysokým standardům výrobce. Přibližně 6 měsíců od oznámení vítězných modelů se pak finální produkt objeví na pultech obchodů. Kromě obrovského pocitu štěstí si původní autor užije také finanční odměnu, která představuje 1 % z celosvětových čistých tržeb, 10 krabic se svým setem a jeho jméno bude už navždy uvedeno v materiálech náležících ke stavebnici. V době tvorby tohoto textu se do prodeje dostalo celkem 42 fanouškovských setů.

Na ty nejzajímavější stavebnice, které vzešly z platformy Ideas (a dříve Cuusoo) se podíváme zase někdy příště.

Vlastimil Novák

Sociální pracovník, kterého baví LEGO, a to nejen jeho stavění, ale i psaní o něm. Kromě této stavebnice mezi jeho koníčky patří moderní technologie (vesmírné lety, mobily, PC, 3D tisk), cestování, četba a samozřejmě trávení času s rodinou. 

0 0 hlasů
Hodnocení článku
guest

0 Komentářů
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Ahoj, já jsem Pavel a Matyho kostky jsem v roce 2021 založil jako spojení mé touhy sdílet s ostatními českými AFOLy zajímavosti i novinky z fascinujícího světa kostek LEGO a lásky k mému synovci Matymu, který bohužel od narození bojuje se zákeřnou mozkovou obrnou a po kterém jsem taky tento projekt pojmenoval.

Od poloviny roku 2022 mi s naplňováním této mise pomáhá parťák Vlastimil, se kterým krom tohoto blogu také pravidelně tvoříme náš Podcast v kostce.

Reklama