Společnost LEGO je známá hlavně díky svému geniálnímu systému stavebních kostek, který ji proslavil po celém světě. I přesto, že jejím hlavním prodejním artiklem byl, je a snad ještě dlouho bude, fyzický produkt, firma si dobře uvědomuje, že v dnešní digitální éře se podstatná část života odehrává online.
Protože LEGO kostky jsou stále ještě primárně určeny pro děti, zaměřila společnost svou pozornost právě na tuto cílovou skupinu a její pohyb v digitálním světě. Za tímto účelem se LEGO Group spojila s UNICEF. Nově vzniklý projekt Responsible Innovation in Technology for Children (Zodpovědné inovace v technologiích pro děti) má za cíl zjistit, jak mohou podniky a tvůrci legislativy přispět k tomu, aby byl online svět pro děti bezpečnější a podporoval jejich rozvoj.
„Blaho dětí není jen nepřítomnost újmy; je to přítomnost věcí, které potřebují ke svému rozkvětu.“
LEGO Group
V první fázi projektu byl za pomoci workshopů, rozhovorů a dotazníků vyslyšen názor více než 34 000 dětí ve věku 9 – 17 let ze 30 zemí světa. Základní otázka byla prostá – co pro děti znamená blaho v digitální éře? Již po dokončení této části projektu vznikl rámec obsahující celkem 8 bodů, které byly vyhodnoceny jako zásadní. Výzkumníci z Western Sydney University a UNICEF je prezentují jako vlastnosti a schopnosti, které by měl pohyb v digitálním světě u dětí rozvíjet.
- Kompetentnost – schopnost dokončit činnost, zodpovědět otázky, naučit se novým věcem
- Kreativita – zvědavost, tvůrčí schopnosti
- Emoční regulace – méně stresu, chuť spojit se s vrstevníky
- Sebepoznání – schopnost znát svou hodnotu a smysl
- Bezpečí a zabezpečení – pocit bezpečí a jistoty
- Digitální začlenění – dostupnost technologií
- Posilování – schopnost jednat za sebe, svoboda jednání
- Sociální spojení – pocit sounáležitosti s ostatními lidmi
Týden v kostce je můj pravidelný e-mailový newsletter, který každé úterý přináší přehled nových článků na mém blogu, aktuality ze světa LEGO, nově odhalené sety a nejzajímavější aktuální slevy. Starší vydání si můžete přečíst zde.
V následující fázi se budou odborníci z univerzit v USA, Velké Británii a Austrálii zabývat tím, jaký dopad mají různé zkušenosti dětí při pohybu v online světě na jejich rozvoj. Tvůrci projektu dávají všechny zjištěné poznatky ihned k dispozici pro využití nejen soukromým podnikatelským subjektům, ale i vládám a jejich legislativcům, a proto je možné je v krátkém čase začlenit do stávajících i vznikajících právních a jiných norem.
Anna Rafferty, viceprezidentka pro rozvoj zapojení zákazníků do digitálních služeb LEGO Group, k projektu uvedla: „Věříme, že hraní v digitálním prostoru má obrovský potenciál v obohacení dětských životů, ale současně si uvědomujeme rizika, která technologie přináší, a proto cítíme velkou zodpovědnost za vytvoření digitálního prostředí, které zajistí ty nejlepší výsledky pro děti.“
Rozvoj digitalizace je pro LEGO Group zásadním tématem již několik let a v budoucnu se mu budeme více věnovat i na tomto webu.
Vlastimil Novák
Sociální pracovník, kterého baví LEGO, a to nejen jeho stavění, ale i psaní o něm. Kromě této stavebnice mezi jeho koníčky patří moderní technologie (vesmírné lety, mobily, PC, 3D tisk), cestování, četba a samozřejmě trávení času s rodinou.