LEGO a jeho partnerství s dalšími značkami | Matyho kostky

LEGO a jeho partnerství s dalšími značkami

Není tomu tak dávno, co jsem v obchodě s oděvy značky H&M narazil na kolekci dětského oblečení s motivy LEGO kostek a logem dánské společnosti. V tu chvíli mě mrzelo, že nenabízí toto zboží i ve velikostech pro dospělé, nicméně jsem začal přemýšlet s jakými dalšími společnostmi se LEGO ve své historii spojilo a co zajímavého ze spolupráce vzešlo. A právě o tom bude dnešní příspěvek. 

Restaurace a potraviny 

Už v roce 1983 LEGO poprvé spojilo své síly největším řetězcem rychlého občerstvení na světě McDonald’s. Celkem v té době vzniklo 8 unikátních stavebnic (4 klasické a 4 DUPLO), které bylo možné získat jen nákupem dětského menu, tzv. Happy Mealu. Spolupráce byla tak úspěšná, že byla obnovena ještě celkem osmkrát, naposledy v roce 2009. Díky kolaboraci vzniklo například 6 stavebnic Bionicle, 4 sety řady Galidor, 8 řady Sports a 8 pěkných aut série Racers. I přesto, že spolupráce těchto dvou gigantů nikdy oficiálně neskočila, po roce 2009 byla omezena jen na předměty s tématikou LEGO sérií. Nejčastěji se jedná o kelímky na nápoje. Důvodem byla rostoucí obava, že by mohlo dojít k udušení dítěte malým dílkem při současné konzumaci jídla a hraní si s kostkami. 

Roku 2007 vstoupily na americký trh sušenky a vafle značky Kellog’s ve tvaru LEGO kostek. To se na první pohled může zdát jako skvělý nápad, děti milují mlsání i stavebnice, ale tyto produkty velký úspěch nezaznamenaly. Jejich výroba byla brzy zastavena z důvodu nízkých prodejů a stejných obav v případě McDonald’s. Od té doby sice firma Kellog’s LEGO ve svých produktech dále propaguje, ale už jen formou soutěží a reklam. Nevím, jak jsou vychovávány děti na druhé straně oceánu, ale mně rodiče od mala vtloukali do hlavy, že s jídlem se nehraje, a proto mi přijde představa, že si stavím z vaflí, jak ukazuje dobová reklama, prostě zvláštní.

Reklama na vafle Kellog’s Eggo ve tvaru LEGO kostek z roku 2007.

Posledním zástupcem v této kategorii bude kolaborace LEGO a řetězce Subway. Ta proběhla v roce 2015 a překvapivě při ní nevznikl žádný produkt pro koncového zákazníka. Spolupráce spočívala pouze v umístění obřích modelů sendviče, nápoje a pytlíku brambůrek z LEGO kostek v provozovnách Subway. Jediným účelem kampaně bylo oslavit výročí partnerství značek Subway a Lay’s. 

Týden v kostce je můj pravidelný e-mailový newsletter, který každé úterý přináší přehled nových článků na mém blogu, aktuality ze světa LEGO, nově odhalené sety a nejzajímavější aktuální slevy. Starší vydání si můžete přečíst zde.

Oblečení a obuv 

Kromě zatím jednorázové spolupráce s, v úvodu zmíněným, H&M, má LEGO Group i dlouhodobé partnery v oděvním průmyslu. Mezi ně patří zejména značky Adidas a Levis. Spolupráce s prvně jmenovaným výrobcem oblečení a obuvi započala před dvěma lety a od té doby do prodeje přišlo již několik kolekcí sportovního oblečení. Co mě ale zaujalo mnohem víc je set 10282 Adidas Originals Superstar představující asi nejznámější tenisku německého oděvního obra. Vtipným detailem je, že kostky na sestavení boty dostanete v opravdové krabici od tenisek. Do teď váhám, zda si tuto, brzy končící, stavebnici ještě pořídit. 

Značka Levi’s se svou téměř 170letou historií je známým výrobcem džín a dalšího zboží ze stejného materiálu. Není tedy divu, že i v propojení s LEGO nabízí právě tyto, dříve pracovní, oděvy. K nim přidala i mikiny a trička s hravým designem. 

Před 10 lety začalo LEGO ve spolupráci se značkou Crocs vyvíjet dnes tak populární plastové pantofle a další typy obuvi se svým logem a motivem kostek. O rok později už byly tyto výrobky v prodeji. Partnerství bylo (naštěstí) ukončeno v roce 2017 kvůli finančním problém společnosti Crocs. 

V roce 2018 se LEGO pomyslně spojilo také se značkou luxusního oblečení a módních doplňků Gucci. Tato kolaborace neproběhla na nejvyšší úrovni LEGO Group, ale pouze jeden z certifikovaných stavitelů jménem Andy Huang pro Gucci vytvořil model jejich kabelky Sylvie. Tento kus umění byl poté vystaven nejen v prodejně v čínské Šanghaji, ale i na webu Gucci. 

Ostatní kolaborace 

Všichni určitě znáte modrožlutého švédského výrobce nábytku a styl, jakým je jeho zboží prodáváno. Ve většině případů je nábytek rozložen na díly v plochých krabicích, které je díky tomu nejen snazší skladovat, ale i převézt z obchodu domů. Někteří tento způsob přirovnávají ke stavení z LEGO kostek. Spojení firem LEGO a Ikea bylo tedy jen logickým krokem. Z partnerství vzešla malá řada produktů BYGGLEK, která je stále dostání (osobně kontrolováno před pár dny). Konkrétně se jedná o velký či střední box, anebo tři malé krabičky v jednom balení. Všechny mají společné to, že jejich víko je pokryté study a lze na něm tedy stavět. Čtvrtým produktem je malý set 40357, ve kterém najdete minifigurky s příslušenstvím a pár základních kostek do začátku. 

Další firmou, které se podařilo spojit s LEGO Group, bylo japonské MUJI, prodejce vybavení do domácnosti. Již v roce 2009 vznikla zajímavá řada výrobků spojujících LEGO kostky a papír. Tato řada navazuje na silnou japonskou tradici v práci s papírem a první 2 roky byla k dostání právě jen v zemi vycházejícího slunce. V roce 2011 už se dala zakoupit celosvětově, ale zároveň to byl i rok poslední. MUJI vyrobilo speciální děrovačku na papír, která vytvářela dírky o velikosti přesně jednoho studu. Pomocí dvou kostek, mezi které se papír vložil, pak bylo možné vytvářet zajímavé kreace. Celkem vzniklo 14 stavebnic MUJI x LEGO.

Úplně z jiného soudku je kolaborace s producentem a prodejcem pohonných hmot, společností Shell. Spolupráce trvající neuvěřitelných 50 let byla ukončena v roce 2015. Definitivní tečku za dlouholetým partnerstvím udělalo video ekologické organizace Greenpeace vytvořené z LEGO kostek, které znázorňovalo únik ropy při plánovaném zahájení její těžby v Arktidě. Pod tlakem veřejnosti a médií se pak obě společnosti rozešly. Za roky spolupráce vznikly desítky setů s tématikou čerpacích stanic a automobilismu vůbec, neboť Shell byl také partnerem Ferrari v jeho úspěšném tažení závody Formule 1. 

Na úplný závěr jsem si schoval spolupráci, jejíž výsledek jsem sice již znal, ale vůbec nevěděl o jeho původu. Před pouhými třemi lety totiž LEGO navázalo partnerství s crowdfundingovým portálem Indiegogo. Cílem bylo ověřit zájem veřejnosti, a hlavně AFOLů, o novou produktovou řadu LEGO Forma. Kampaň zaznamenala značný úspěch a na trh byly uvedeny 4 sety s vodní tematikou – základní stavebnici s kostkami a vzhledem koi kapra a 3 výměnné designy. Jestli se vám podařilo kapra ulovit, tak si ho pořádně hýčkejte, cena této řady totiž neustále roste. 

Máte některý z výrobků vzniklých během partnerství s jinými značkami? Pochlubte se v komentářích. 

Vlastimil Novák

Sociální pracovník, kterého baví LEGO, a to nejen jeho stavění, ale i psaní o něm. Kromě této stavebnice mezi jeho koníčky patří moderní technologie (vesmírné lety, mobily, PC, 3D tisk), cestování, četba a samozřejmě trávení času s rodinou. 

0 0 hlasů
Hodnocení článku
guest

0 Komentářů
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Ahoj, já jsem Pavel a Matyho kostky jsem v roce 2021 založil jako spojení mé touhy sdílet s ostatními českými AFOLy zajímavosti i novinky z fascinujícího světa kostek LEGO a lásky k mému synovci Matymu, který bohužel od narození bojuje se zákeřnou mozkovou obrnou a po kterém jsem taky tento projekt pojmenoval.

Od poloviny roku 2022 mi s naplňováním této mise pomáhá parťák Vlastimil, se kterým krom tohoto blogu také pravidelně tvoříme náš Podcast v kostce.

Reklama